donderdag 18 december 2014

De terugplaatsing

Ja hoor! Eindelijk kwam er eens goed nieuws!  Van de 6 eitjes waren er 3 bevrucht. Waw zover zat ik dus al. De rest Van de dag bracht ik dus door  op een roze wolk. Heel dit proces is echt met ups en downs. De kleinste tegenslag kan ervoor zorgen dat je de rest Van de dag huilend op de zetel doorbrengt. Als je dan weer goed nieuws krijgt ben je het gelukkigste Meisje ter wereld.

Vervolgens is het dan 5 dagen wachten tot de terugplaatsing, 5 dagen waarin je gedachten toch vaak afdwalen naar je kleine bevruchte eitjes daar in het labo in Gent. Ik had eigenlijk zin om zo tussendoor eens te bellen.
'Hoe stellen ze het daar? Zijn ze een beetje braaf?


Na 5 toch wel vrij lange dagen mocht ik dus terug naar Gent voor wat bleek een prachtig moment te zijn. Wat is een terugplaatsing toch anders dan alle andere behandelingen...  Het was mooi en emotioneel en niet zo klinisch. Om te beginnen gebeurt de tp door je vaste gyn in Gent en niet door iemand die je niet kent. Dit maakt het ook allemaal zoveel persoonlijker.
'We hebben goed nieuws' zei ze 'er is een embryo die dag 5 gehaald heeft en zich ontwikkeld heeft tot blastocyste'. Dit betekent dat de embryo dus al redelijk ver staat in de ontwikkeling en er daardoor ook een grotere kans is op terugplaatsing. Vervolgens gaven ze een foto van de embryo die ze zouden terugplaatsen. En toen kwamen de traantjes. Hoe prachtig allemaal als je dit ziet en je beseft meteen dat dit leven is. Het allerbegin, maar wel al leven. En je hoopt gewoon dat dit zal verder evolueren en een echte persoon zal worden. Een mens die gewoon komt van enkele cellen die delen....



Eenmaal je op de stoel ligt maken ze verbinding met het labo. Op dat moment ben je gewoon overdonderd van de technologie en hoe professioneel het er in Gent aan toegaat. Via een scherm kan je live alles uit het labo volgen. Je ziet hoe ze jouw embryo uit de stoof halen en hoe ze dit opzuigen in de katheter. Vervolgens legt men deze katheter in het doorgeefluik en zie je hoe de laborante  even haar duim opsteekt voor succes. De hele tijd was ik volledig overweldigd van hoe mooi het allemaal is. De gyn moet vervolgens nog eens luidop zeggen '1 embryo voor mevrouw ...' Waarop je moet antwoorden 'ja ik wil dit'. Het heeft iets om dit echt luidop te zeggen. Iets moois en ontroerends. En uiteindelijk plaats mende embryo in je baarmoeder en controleert men nog eens of de embryo wel degelijk uit de katheter is. De tp is totaal niet pijnlijk. Men had gezegd 'vergelijkbaar met een iui, maar bij een iui is er toch een zeker ongemak, terwijl een tp heel ontspannen is.



Om af te sluiten krijg je een eerste rapportje mee over je kleine embryo, samen met die eerste foto. En ja ik was al meteen verliefd. Ik was zelfs zo met mijn hoofd in de wolken dat ik mijn afslag mistte en zo opeens in Oostende stond. Het was een prachtige, emotionele dag. Hopelijk het begin van alles....

De volgende dag kreeg ik trouwens nog een extraatje.... Een berichtje van Gent dat er nog een embryo goed doorgegroeid was zodat men deze kon invriezen. Met eentje in mijn buik en eentje in de frigo moet het nu toch eens lukken he!


©, 2014, bam-to-be.blogspot.be  

1 opmerking:

  1. Succes met de innesteling en ik duim dat je jouw "eskimotje" niet nodig hebt!

    BeantwoordenVerwijderen