maandag 18 mei 2015

Zwanger! - Week 17

Hoever ben ik?: 17 weken of
  Hoeveel kilo's bijgekomen?: Absoluut geen idee. Vermits ik nog steeds op vakantie ben, kan ik niet op de weegschaal. Ik moet zeggen dat ik toch wel nieuwsgierig ben naar de teller als ik terug zal zijn.

Zwangerschapskledij?:  Ik heb hier op reis al verschillende zwangerschapskledij kunnen uitproberen, en ben er echt fan van. Zo leuke spulletjes dat erbij zitten, en zo comfortabel dat alles zit.  Ik heb ook een heleboel kledij besteld op een superleuke franse website, en ben ongeduldig aan het wachten tot alles toekomt!  Hopelijk ligt het pakketje op me te wachten bij thuiskomst :-)

Slaap?: Ik mag hier op reis echt niet klagen. Het lijkt ook alsof ik niet meer iedere nacht naar toilet moet. Ik hoop dat dit thuis ook het geval zal zijn...

Beste moment van de week?: een week vakantie in de zon bestaat alleen maar uit leuke momenten ;-)

Mis ik iets?:  Nee hoor

Beweging ?: Ik had me voorgenomen om iedere dag een half uur te zwemmen. En dat lukte ook... de eerste dagen. Maar op de één of andere manier is dit de laatste dagen een pak zwaarder geworden. Komt het door de warmte, of door de vermoeidheid van de uitstapjes, ik weet het niet, maar ik slaag er niet meer in een half uur aan 1 stuk te zwemmen zonder te puffen en te zuchten.  Over het algemeen is er al veel gepuf en gezucht, veel meer dan ik had verwacht zo vroeg in de zwangerschap. Tenslotte heb ik nu al wel een buikje, maar niet echt een dikke buik die in de weg zit. Toch ben ik vlug buiten adem en moet ik regelmatig toch even pauzeren om me eventjes neer te zetten.  Het lijkt ook alsof ik net iets meer last heb van de warmte als normaal, misschien dat dit ook de reden is van mijn lichtjes uitgeput gevoel.
  goestingskes?:  Ik heb deze week churros gegeten. Ik had daar nu eens écht goesting in. En gesmaakt dat ze hebben!  Verder geen speciale goestingskes, maar wel lekker gegeten :-)

Iets wat me misselijk maakt?: nee


Geslacht?: En we blijven wachten... Zooooo moeilijk! Zeker nu hier op reis. Hier in Spanje zijn we al zoveel leuke babywinkels tegengekomen met zo schattige baby-pakjes. Maar helaas, ik kan nog niets kopen, want ik weet niet wat het zal zijn!  Deze week heb ik wel veel kunnen doen voor de voorbereiding van mijn 'wordt het een jongen of meisje-feestje'.  Ik heb namelijk besloten om zo een 'Gender Reveal Party' te doen, wat in Amerika al vrij populair is.  Daarbij ontdek je het geslacht samen met je familie en goede vrienden.  Ik zal bij de eerstvolgende echo aan de gyn vragen om het geslacht op te schrijven en in een envelopje te stoppen. Met dit envelopje ga ik dan naar de taartenbakster die een taart zal bakken met roze kleurstof voor een meisje en blauw voor een jongetje.  Ik zal het pas weten als ik de taart, in bijzijn van mijn gasten, zal aansnijden.


Kwaaltjes?:  Ik weet niet of het onder kwaaltjes valt, maar het valt me op dat de muggen me veel meer bijten dan normaal. Komt dit doordat mijn lichaamsgeur net iets anders is? Normaal gezien heb ik bijna nooit een muggenbeet, en nu sta ik vol!  Verder ben ik ook vlug kortademig, maar dat kan ook komen in de combinatie met het warme weer.


Humeur?: Over het algemeen valt het wel mee, alhoewel ik met momenten van 'perfect ok en vrolijk' naar 'razende furie' kan gaan in slechts een minuutje. Deze week kwam ook mijn beruchte ochtendhumeur, dat ik al een hele tijd onder controle weet te houden, opzetten. Het hielp niet echt dat mijn ouders me wakker maakten en vervolgens me meenamen op uitstap, alvorens ik helemaal geacclimatiseerd was en ontbeten had. Een hongerige en slaperige zwangere vrouw is niet het beste gezelschap!

Kijk uit naar: het is iets stoms, maar iedere dag kijk ik weer uit naar mijn favoriete moment, en dat is vlak voor het slapengaan. Dan luister ik telkens nog eens met de doppler naar de baby en het hartje. Zo rustgevend om dat hartje te horen kloppen en die bewegingen te horen. Het ontspant me echt en geniet er enorm van.

Shopping?:   Ja hoor, zelfs op afstand is het mogelijk om al vanalles te kopen, ter voorbereiding van de baby. Zo heb ik een nieuwe krabpaal voor Scarlett, mijn kat, gekocht. Dit omdat haar oude krabpaal te groot is en deze plaats zal moeten maken voor het baby-park.  Verder heb ik ook 2 trapleuningen besteld, zodat mijn trap wat veiliger wordt en ik gemakkelijker met de baby naar boven en beneden kan.

Nestdrang?:  

Wat is er al geregeld?:  zoals al gezegd heb ik trapleuningen besteld. Verder heb ik mijn feestje voorbereid. De uitnodiging gemaakt en verstuurd, offertes aangevraagd bij verschillende taartenbaksters, mijn menu bepaald en boodschappenlijst gemaakt en een hele to do-lijst opgesteld  zodat ik thuis maar gewoon de laatste voorbereidingen moet treffen. Ik heb hier in Spanje ook al decoratie gevonden voor mijn feestje. En verder heb ik hier een lijst gemaakt met de noodzakelijke baby-uitzet en daarop aangeduid wat ik al heb en wat ik nog zal moeten aanschaffen/op mijn lijst zetten.

En wat doet de baby?: het is eigenlijk straf, maar baby is zo goed als 'af', deze moet gewoon nog groeien. Er zijn niet meer zo spectaculaire ontwikkelingen zoals in het begin.  Baby is nu vooral bezig met bewegen, en hoe meer baby beweegt, hoe meer de hersenen geprikkeld worden. Vanaf deze week nemen de hersenen toe met 90 gram per maand!

1 opmerking:

  1. Ik ging juist minder sporten tijdens de zwangerschap, in plaats van meer. Mij verbaast het niet dat je er al moe van wordt. ;-)
    En zo'n Gender Reveal Party klinkt suuuuuperleuk!!! Daar had ik nog nooit van gehoord, wat een mooi en grappig idee! :-D

    BeantwoordenVerwijderen