vrijdag 26 juli 2013

Vruchtbaar

De weken vliegen… daar is het natuurlijk zomer voor.  Wanneer elke dag een extra’tje krijgt dankzij de zon en de vele activiteiten en evenementen die er gepland staan.  Het zal september zijn voor we het weten, besef ik.  Tijd dus ook voor een volgende stap om mezelf voor te bereiden op een toekomstige zwangerschap.  Een redelijk belangrijke en essentiĆ«le stap... namelijk mijn spiraaltje laten verwijderen.
‘Is dat er nu nog niet uit?’ vraagt de vriendin streng
‘Ik ben er nogal aan gehecht’ zeg ik spottend met een blik die zegt ‘laat me gerust!’


Maar ze heeft wel gelijk.  Het wordt stilletjes aan tijd dat mijn lichaam terug kennis maakt met mijn cyclus en dat ik ook een beetje weet op welk ritme mijn lichaam leeft.  Deze week was het dus tijd voor nog een gynaecologisch bezoekje.
‘Het mag eruit hoor!’ zeg ik vrolijk.
En het was eruit… nog geen 2 minuten later.  Ongelooflijk dat zoiets kleins zo een invloed kan hebben op je lichaam. En wat een raar gevoel om te weten dat het nu weg is.  Ik ben nu ‘vruchtbaar’, bedenk ik me de hele weg terug naar huis.  


De ‘geneugten’ van een lichaam zonder spiraaltje heb ik ondertussen al mogen ondervinden… Mijn eerste regels zijn er terug.  En die zeurende pijn in onderbuik en –rug ook.  Ik weet meteen weer waarom ik zo aan dat spiraaltje gehecht was.  Maar het is voor het goede doel. Ik weet nu tenminste waar in mijn cyclus ik me bevind en kan alles mooi beginnen bijhouden.  Ik heb er al een app voor gedownload!  Schitterend toch dat er tegenwoordig voor zowat alles een app bestaat.  In deze moet ik iedere dag invullen of ik mijn menstruatie heb, hoe mijn gemoed is, welke lichamelijke pijntjes er eventueel zijn en wat mijn temperatuur is.  Vandaar dat er tegenwoordig ook een thermometer op mijn nachtkastje ligt.  's Ochtends, nog voor ik opsta neem ik dan mijn temperatuur en vul ik alles in.  De app zegt dan welke dag ik vruchtbaar ben!  Natuurlijk zal er nog wat meer bij komen dan enkel een applicatie, maar zo heb ik toch zelf al wat inzicht.  Nu maar hopen dat mijn cyclus wat regelmatig is...

©, 2013, bam-to-be.blogspot.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten