maandag 27 april 2015

Zwanger! - Week 14

Alhoewel ik nu al 14 weken zwanger ben, begin ik nu pas te beseffen dat het allemaal echt is en dat ik dus ook wel blij mag zijn. De kans dat er nu nog iets misloopt is echt gering dus ja, ik mag genieten. En het is ook wel genieten nu. Ik voel mijn buikje langzaam groter worden en ben daar zo fier op. Ik mag het nieuws aan iedereen vertellen en geniet van hun reacties en ik mag stilletjes aan ook echt plannen beginnen maken. Eindelijk. Er is al zoveel dat ik in gedachten had voordien, dingen die ik gezien heb in de lange periode waarin ik probeerde zwanger te worden, die ik nu eindelijk ook kan uitvoeren. Langs ene kant geeft me dat ook weer zenuwen. De tijd vliegt toch wel en ik hoop dat er voldoende tijd is om al mijn ideetjes uit te voeren. De eerste 3 maanden stonden zo in het teken van 'zorgen voor mezelf en hopen dat alles goed gaat', dat ik nog niet bezig was met praktische zaken. Maar nu ik in mijn tweede trimester ben wordt het toch hoog tijd dat ik in actie schiet!

Hoever ben ik?: Ik ben 14 weken of 98 dagen, Nog 26 weken of 182 dagen te gaan.


Hoeveel kilo's bijgekomen?: Terwijl mijn kilo's tijdens die eerste weken pijlsnel in de hoogte leken te gaan, staan ze nu wat stil. De laatste 2 weken is er alleszins niets meer bijgekomen. In totaal dus nog altijd ongeveer 2 kilo bij.  Ik let nu ondertussen ook nog wat meer op mijn eten dan in het begin. De allesoverheersende honger is al een heel pak minder dus ik ben niet meer geneigd om te eten en blijven eten :-)


Zwangerschapskledij?:  Ja hoor. Sinds deze week ben ik echt overgeschakeld op zwangerschapskledij. Vorige week maandag probeerde ik nog met een ruime linnen broek maar moest de hele dag met de knopjes open lopen en zo voel je je gewoon dik. Tijd dus om over te schakelen. De zwangerschapsjeans zitten zalig comfortabel en kan ik nog wel combineren met mijn eigen T-shirts en blousjes. En verder heb ik ook enkele zwangerschapskleedjes die ik ook nu al kan dragen. Toch verlang ik naar wat warmer weer want mijn meeste zwangerschapskledij is echt zomerkleding.


Slaap?: Tussen de twee. In feite niet zo goed als ik gewend ben. Baby is me al aan het voorbereiden zeker?


Beste moment van de week?: Ik had deze week maar liefst 2 echo's! De eerste in UZ Gent waar ik een zeer actief boeleke zag. Geen moment zat het stil, een echte wriemelaar zei de gyn. Mijn tweede echo was bij mijn eigen gyn, maar helaas was de baby toen een beetje verlegen en konden we amper iets zien. Het was echter wel mogelijk om de nekplooimeting te doen en dit was in orde dus kon ik mijn grote 'OEF!' laten. Baby stelt het heel goed en ik ben blij, trots en opgelucht


Mis ik iets?:  Nee! Ik heb ook terug wat meer energie en met dat ik nu wat geruster ben durf ik al wat meer. Die eerste maanden wou ik het zeer rustig nemen want ik was bang dat het ieder moment kon fout lopen.


Beweging ?: Ik ben voor het eerst naar het zwangerschapszwemmen geweest. Het was best leuk, alhoewel de andere vrouwen duidelijk al veel verder zitten dan ik. Terwijl iedereen ene mooi bol buikje had, was ik precies gewoon veel verdikt. Maar ik heb er wel van genoten en zal deze week teruggaan.


goestingskes?:  Zaterdag had ik opeens een verlangen naar croque monsieur. Ik heb er uiteraard aan toegegeven :-)


Iets wat me misselijk maakt?: Nee hoor!


Geslacht?: De Gyn in Gent vroeg of ik het geslacht wou weten. Ze had namelijk al een idee. Ik vroeg haar of ze zeker was en dit was zeker het geval niet, maar ze had wel een vermoeden. Daardoor denk ik nu natuurlijk dat het een jongetje zal zijn want als de gyn zo vroeg een idee heeft zal het zijn dat ze iets gezien heeft he ;-)


Kwaaltjes?: Deze week was heel wat beter dan vorige week met de hoofdpijn. Het enige waar ik deze week nog steeds last van heb is luie darmen. Dit uit zich in krampen, constipatie en een opgeblazen gevoel.


Humeur?: Over het algemeen goed, alhoewel ik me met momenten wel wat onzeker voel.


Kijk uit naar: Nog twee weken en ik vertrek op reis. En mijn god wat kijk ik daar naar uit. Tien dagen relaxen in de zon, wat zal dat deugd doen. Tegelijkertijd heb ik daar tijd om aan de voorbereiding voor de baby te beginnen. Ik ben van plan om daar een serieuze to do lijst te maken, zo weet ik precies wat ik nog moet kopen, moet maken, moet verzamelen en moet doen.  Eens ik dan terug thuis ben kan ik er goed voorbereid aan beginnen


Shopping?:   Deze week heb ik nog wat zwangerschapskledij gekocht. Alhoewel ik al enorm veel had gekregen en zo een ruime basis heb, toch wou ik nog enkele stukken die echt bij me passen. Ik heb een superleuke website gevonden (met dank aan mijn collega) en daar enkele kleedjes en rokjes gekocht. Nu maar wachten tot ze aankomen...


Nestdrang?:  Echt nestdrang is het nog niet, maar het besef dat ik in actie moet schieten is er al wel. Zo houd ik een lijstje bij van alles wat ik wil doen op reis ter voorbereiding van de voorbereiding. Telkens ik aan iets denk zet ik het erbij. Ik kreeg ook ineens een behoefte om iets voor baby te maken. Op pinterest vond ik een tutorial om babyblokken te maken zondag heb ik zo 4 blokken gemaakt. Ik ben best trots op het resultaat. Hierbij ook de foto :-)


Wat is er al geregeld?: Ik heb deze week mijn mededeling aan de buitenwereld kunnen doen. Via een leuke foto heb ik op facebook laten weten dat ik zwanger ben. Hieronder kan je de foto zien :-)  Dit weekend ben ik ook gaan informeren naar de prijs voor een fotoshoot en geboortekaartjes.


En wat doet de baby?: De baby is ondertussen zo groot als een perzik  en kan al heel goed bewegen. Verder komen er nu ook kleine haartjes, de lanugo, op het lijfje van baby. De longen blijven zich verder ontwikkelen en baby oefent het ademen via de navelstreng. Ook is baby nu in staat om gezichtsuitdrukkingen te maken. Zo kan het fronsen en grimassen trekken.

©, 2015, bam-to-be.blogspot.be  







Geen opmerkingen:

Een reactie posten