vrijdag 3 april 2015

Zwanger! Week 10

Ik weet het... ik had een wekelijkse update beloofd, en hier zijn we 2,5 weken verder zonder nieuws... Nee er is zeker niets mis, alles verloopt nog super! Maar het was druk druk druk. Vorige week was het namelijk de toneelweek en zoals ik hier al eens heb vermeld is dit een week waarvoor er voor niets anders tijd is dan toneel. Het was best een zware toneelweek want ik had geen verlof, dus de combinatie van alle dagen werken, alle avonden spelen en 9 weken zwanger zijn was toch wel best pittig. Maar het was een leuke week en ik heb ervan genoten (en ondertussen al wat kunnen bijslapen).

De tijd kruipt en de tijd vliegt. Ik kan bijna niet geloven dat ik al in mijn derde maand zit nu. Langs de andere kant lijkt die 12weken-mijlpaal nog zo ver weg!  Ik hoop dat ik me, eens ik die 12 weken voorbij ben, ook rustiger zal voelen want ik maak me nog steeds zorgen. Misschien omdat het 'zwanger worden' ook niet zorgeloos geweest is dat ik het moeilijk heb om dit van me af te gooien. Toch heb ik geen enkele reden om ongerust te zijn en ben ik ondertussen 10eken zwanger!

Hoever ben ik?: 10 weken of 70 dagen, nog 30 weken of 210 dagen te gaan

Kilo's bijgekomen?: ik heb ondertussen een batterijtje voor mijn weegschaal maar weet nu natuurlijk niet met welk gewicht ik gestart ben. Ik denk dat er ongeveer 1 kilo bij is.

Zwangerschapskledij?: Voor echte zwangerschapskledij is het nu nog wat te vroeg. Ik heb van de vriendin al een hele stapel broeken en t-shirts gekregen die ik mag lenen, maar daarvoor moet je echt al wel 5 à 6 maanden zwanger zijn. Langs de andere kant passen mijn broeken en rokken totaal niet meer want het buikje is wel degelijk aan het groeien. Ik behelp me nu met broeken die een rekker hebben of kleedjes die wat wijd vallen

Slaap?: vorige week moest ik het stellen met wat minder slaap door het toneel maar ik heb al mijn best gedaan om dit in te halen.  Wel lastig dat ik nog steeds iedere nacht wakker word om naar toilet te gaan en nadien moeilijk de slaap terug kan vatten

Beste moment van de week: dit was opnieuw de echo! Ik had het geluk dat ik deze week bij mijn eigen gyn op echo mocht (normaal zou het een maand wachten zijn, maar nu was het dus maar 2 weken). En wat een prachtige echo! Het deed me nog meer dan die eerste keer dat ik dat wondertje zag. Deze keer was er namelijk beweging. Dat kleine murmeltje, dat toen 2,6 cm was is al een mini-mensje aan het worden, met armpjes en beentje en het leek wal alsof hij/zij aan het zwaaien was. Zo een ongelooflijk emotioneel moment.  Ik stond er ook van versteld dat dit beebje al gegroeid is van 0.85 cm naar 2,6 cm! Dat is meer dan driedubbel op 2 weken tijd!

Mis ik iets?: ik moet zeggen dat ik toch wel de bookes met préparé heb gemist deze toneelweek. Ik moest me houden aan die met kaas en hesp, die uiteraard ook heel lekker waren, maar ik had toch goesting in eentje met préparé ook

Beweging?: door de toneelweek kon ik niet gaan zwemmen dus, maar zal dat binnenkort terug helemaal goedmaken!

Goestingskes: Ik zou nog steeds alles kunnen eten want nog altijd enorme honger, maar het is niet zo dat ik in iets speciaals zin heb. Het verandert eigenlijk van dag tot dag. Zo wou ik vorige week bv heel graag cottage cheese met tomaat dus heb de week erop 2 potten gekocht. Spijtig maar ik heb ze moeten weggooien want deze week had ik totaal geen zin in cottage cheese

Iets wat me misselijk maakt: wat ben ik blij, maar nog steeds niets van misselijkheid!

Geslacht: ik heb nog steeds geen idee, ik voel het ook niet aan (zoals sommige vrouwen blijkbaar wel kunnen)

Kwaaltjes: heel weinig kwaaltjes. Af en toe hoofdpijn (maar nooit lang), wat pijnlijke borsten en vooral veel honger. Als het dat maar is mag ik gelukkig zijn denk ik!

Humeur: nog steeds supergoed. Alhoewel ik zo nu en dan nog ongerust ben, begin ik toch echt te genieten en ben ik meestal zelfs beter gezind dan vroeger. Ik heb precies ook wat meer geduld.

Kijk uit naar: nu verlang ik vooral naar april, omdat het dan wat kalmer wordt en ik het ook ga kunnen zeggen aan de mensen. Pas vanaf dan is het echt!

Shopping: voor de baby nog niets gekocht, alsook niets voor uitzet, want ik wil toch eerst weten wat het zal worden. Maar voor mezelf heb ik ondertussen al wel 2 nieuwe (grotere) BH's gekocht en 2 nieuwe broeken met een rekker (in maat 40!)

Nestdrang: nee... Ik ben al zowel in gedachten bezig met wat ik allemaal wil doen, maar concreet is er nog niets aangepakt. Ik heb hier ook echt geen tijd voor gehad. Mijn voornaamste bezorgdheid is nu ook nog steeds 'voor mezelf zorgen', dus veel rusten, na dat ik de 12 weken voorbij ben zal ik dan eens in actie schieten!

Wat is er al geregeld: ik had het nog niet vermeld, maar de crèche ligt ook al een tijdje vast. Vanaf februari 2015 hebben ze plaats voor mijn klein hummeltje.  Verder ben ik bezig aan de uitwerking van mijn idee voor cadeau voor de toekomstige meter.

En wat doet de baby?: echt ongelooflijk wat er op die 2 weken alweer veranderd is. Alle organen zijn er ondertussen en ze beginnen te werken. We spreken nu trouwens niet langer over een embryo maar over een foetus.  Het hartje is ook zo goed als helemaal af en de oogjes verplaatsen zich naar de juiste plaats. En ook de oortjes zijn er al.  Het staartje is helemaal weg en de vingertjes en teentjes komen los van elkaar en kunnen apart bewegen. Er zijn zelfs al gewrichten; schouders, ellebogen, heupen, knieën en enkels. En bovenop het hoofdje verschijnen de eerste haartjes... *smelt*

©, 2015, bam-to-be.blogspot.be  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten