maandag 20 april 2015

Zwanger! - week 13

Weeral 2 weekjes verder, maar wat gaat de tijd toch vlug. Alles gaat nog steeds Supergoed, alhoewel ik toch ook nog mijn ongeruste periodes heb. Hierbij het verslagje van meteen 2 weken!

Hoever ben ik?: ik ben nu 13 weken of 91 dagen. Nog 27 weken of 189 dagen te gaan. Ik heb ook die grens van de magische 12 weken bereikt. Ik dacht natuurlijk wel dat ik na 12 weken meteen in het tweede trimester zou zitten, maar helaas... De 3de maand telt 5 weken en daardoor zit je pas vanaf 13 weken in trimester 2. Nu dus. Joepie! Natuurlijk Wacht ik nog op mijn 12-weken echo die deze week volgt. Pas als die goed is zal ik echt opgelucht adem halen en nog eens een vreugdedansje doen.

Hoeveel kilo's bijgekomen?: dit gaat met ups en downs. Sinds ik mezelf ben beginnen wegen is er 700 gram bij. Al schat ik dat het ongeveer 2 kilo zal zijn sinds begin zwangerschap. Maar het varieert dus van dag tot dag want 3 dagen geleden bijvoorbeeld was er nog een halve kilo meer bij. Blijkbaar houd je de ene dag ook meer vocht vast dan de andere en zo durft het al eens schommelen.

Zwangerschapskledij?: ondertussen heb ik al een mooie verzameling aan zwangerschapskledij. Van de vriendin heb ik al haar oude zwangerschapskledij gekregen en ook de collega had deze week een zak mee vol met zwangerschapskledij. Ik heb dus al een zeer ruime basis. Deze week ook een outletwinkeltje bezocht waar ik een legging en een superleuk shortje gevonden heb. Van de tante kreeg ik een kleedje en van de mama een kleedje en een badpak. Voorlopig draag ik nog niet echt de zwangerscjapskledij maar draag ik zowat mijn ruimste eigen kleding. Ik denk dat ik vanaf onze reis (binnen 3 weken) volledig zal kunnen overschakelen.

Slaap?: de slaap is ook met ups en downs. De toiletbezoekjes zijn nog steeds frequent waardoor ik iedere nacht een wandelingetje maak. Verder had ik deze week ook een migraine-aanval. Ook gedurende de nacht had ik barstende hoofdpijn waardoor ik niet zo goed geslapen heb...

Beste moment van de week?: toen mijn meter ja zei! Vorige week heb ik de vriendin, die al jarenlang wel en wee met me deelt en zo goed als familie is, gevraagd om meter te worden. Het was vrij emotioneel en was zo blij dat ze zo goed reageerde en meteen ja zei. Het kon ook niet beter verlopen, ze was echt verrast. Het fototje van mijn 'wil-je-mijn-meter-zijn-geschenk' komt binnenkort!

Mis ik iets?: nope!

Beweging ?: ik durf het amper zeggen maar ook de afgelopen 2 weken is het (doordat het paasvakantie is) niet gelukt om te gaan zwemmen. Maar vanaf komende week doe ik aan zwangerschapszwemmen.

goestingskes?: dat valt goed mee. Niet echt goesting in iets speciaals. Ik probeer veel fruit te eten maar natuurlijk eet ik ook gewoon meer boterhammen en een grotere portie 's avonds.

Iets wat me misselijk maakt?: nee nog steeds niet!

Geslacht?: ik heb nog steeds geen idee maar ondertussen zijn er al wel wat vrienden die een gokje wagen. Zo denken de 2 vriendinnen een meisje, en dit door een oud bijgeloof. Ze vroegen me om mijn handen te tonen en blijkbaar krijg je een meisje als je de rug toont en een jongen als je je handpalm toont. Ik toonde de rug.

Kwaaltjes?: ja toch wel. Ik ben dan wel niet misselijk, er zijn dan wel wat andere kwaaltjes. Zo heb lk  regelmatig wel eens hoofdpijn en de voorbije week had ik maar liefst 2 dagen barstende hoofdpijn! Verder heb ik ook wat last van rugpijn. Vooral tegen de avond durft mijn rug wel lastig te doen. En dan is er nog de constipatie. Ik neem mijn movicol (wat de gyn heeft voorgeschreven) maar ik moet er al veel nemen voor iets van resultaat te hebben...

Humeur?: ik denk dat mijn omgeving nog steeds niet kan klagen want ik heb niet echt last van moodswings

Kijk uit naar: alweer de volgende echo uiteraard. Ik loop nu echt op hete kolen want vorige week was ik 12 weken en ik heb pas deze week een echo die me hopelijk geruststelling zal geven.

Shopping?: voor de baby heb ik deze Week schoentjes gekocht. Eigenlijk omdat ik deze wil gebruiken voor mijn algemene aankondiging. Ik zal dan die baby-schoentjes naast mijn eigen schoentjes zetten en daar dan een foto van nemen.

Nestdrang?: toch wel een beetje. Samen met de mama heb ik mijn dressing uitgekuist. Vermits ik in de laatste 10 jaar niets heb weggedaan van kleren was dit wel eens nodig. Dus alles wat niet meer zal passen (dat maatje 34 van weleer zal nooit terugkomen), alle kleren waarvoor ik eigenlijk al wat te oud ben geworden en alles waarvan het beste eraf is mocht weg. Maar liefs 2 strepen zakken bomvol werden naar de kringloopwinkel gebracht. Verder keken we ook eens welke kleren ik nu nog kan dragen en welke meteen tot volgend jaar zijn. En helaas... Er is niet veel meer wat nog past. Doordat er zoveel kleren weg zijn heb ik nu ook plaats voor alle zwangerscjapskledij en ziet mijn dressing er al wat overzichtelijker uit. Stap voor stap zal ik zo elke kamer aanpakken.

Wat is er al geregeld?: mijn meter is gevraagd en ik heb al een basis zwangerschapskledij. Ik heb ook geïnformeerd of mijn hospitalisatieverzekering alles zal dekken en hierover moet ik me ook geen zorgen maken.

En wa doet de baby?: de handjes zijn ontwikkeld en de baby kan nu al de duim bewegen. Hij kan ook grijpen en zal zo vaak de navelstreng vastpakken. En als zijn handje in de buurt van het mondje komt wordt er al op de duim gezogen. De baby's lever functioneert ook al en de urine wordt via het vruchtwater terug afgevoerd. En verder is het hele skelet af. Knap he!

©, 2015, bam-to-be.blogspot.be  






1 opmerking:

  1. Hallo,

    Ik ben toevallig op je blog terechtgekomen, omdat ik zelf op zoek ben naar info over BAM worden.

    Ik word eind dit jaar 30 jaar, ben vrijgezel, maar de drang naar een kindje wordt (is) heel groot. Ik heb voor mezelf de beslissing genomen om dit jaar alle mogelijke info in te winnen, en er volgend jaar effectief aan te beginnen.
    Jouw blog is voor mij een schat aan info, bedankt dat je het wilde delen!

    Proficiat trouwens met de zwangerschap!! Na zoveel pogingen, zoveel emoties, zoveel tijd en energie is het gelukt! :-)

    Ik weet niet of je deze info zomaar kan/mag delen, maar zou je mij wat meer info kunnen geven over de kostprjis van de verschillende stappen? Voor zover je dat allemaal nog weet :-)

    Ik kijk uit naar de volgende posts!

    Groetjes
    Sophie

    BeantwoordenVerwijderen