maandag 20 juli 2015

Zwanger! - week 26


Hoever ben ik?: Ik ben nu 26 weken of 182 dagen. Nog 14 weken of 98 dagen te gaan. Ja hoor, nog minder dan 100 dagen! Zo raar ineens, het komt altijd maar dichterbij. Ik heb eigenlijk goesting om een metertje op te hangen er elke dag een stukje van te knippen... Alleen mag ik dan wel niet over mijn uitgerekende datum gaan of ik heb geen stukjes meter meer over :-)

Hoeveel kilo's bijgekomen?: weer een halve kilo erbij, dus ongeveer een dikke 6 kilo sinds ik begin te wegen ben. Ik kan er nog mee leven...  Ik heb wel het gevoel dat de buik een pak dikker geworden is!  Ik heb hem gemeten en mijn buikomtrek is nu 95 cm, al een serieuze buik dus. Het viel me vooral op zaterdag toen ik nog eens ging shoppen met de vriendin. Ik had natuurlijk genoeg kansen om mezelf met buik te zien, want in iedere winkel staan er grote spiegels. Terwijl de vriendin dus aan het passen was, was ik mezelf-met-buik aan het bekijken.

Zwangerschapskledij?:  zwangerschapskledij heb ik nu al genoeg, maar bij het shoppen was ik me al aan het focussen op iets anders, namelijk de perfecte 'kliniek-outfit' en 'bevallingsoutfit'. Bij mijn rondleiding op de materniteit had ik eens gevraagd wat men zoal draagt bij de bevalling en dit blijkt een lange t-shirt te zijn. Liefst eentje met een open nek, zo kan men je babytje er gemakkelijk onder stoppen eens het geboren is. En liefst eent t-shirt waar je niet te gehecht aan bent want nadien gooit men het toch weg. Vermits ik niet echt lange T-shirts heb, ben ik eens gaan kijken naar de H&M voor een niet te dure, toch wel mooie, waar ik in zal kunnen bevallen. Tot hiertoe nog niet echt iets gevonden. Ik heb wel al 2 mooie 'kliniek-outfits'. Ik wil er namelijk niet echt in pyjama zitten, maar wil er toch wel comfortabel bijzitten, dus ben eens gaan kijken bij de comfy-kleren bij Rituals en Etam.

Slaap?:   het gaat weer iets beter deze week. Eigenlijk een hele week goed geslapen, zonder 's nachts wakker te worden. Ik ben 's avonds dan ook wel goed moe, want het zijn toch zware dagen geweest afgelopen week.

Beste moment van de week?:  Ik had nog eens een echo! En dit al 3 weken na de vorige. Normaal gezien moest ik 5 weken wachten maar toen zou de gyn in verlof zijn, ik mocht dus kiezen voordien of nadien.... dat was niet moeilijk natuurlijk!  De baby doet het nog altijd zo super! Hij weegt ondertussen al 880 gram! Bijna een kilo dus!  Spijtig genoeg konden we zijn gezichtje niet zo goed zien want de navelstreng en zijn handje lagen ervoor. Maar ik heb deze week eens zijn voetjes goed kunnen zien en dat was prachtig!  Verder had ik al een leuk weekend, met zaterdag een shoppingdag met de vriendin en zondag een bezoek aan de rommelmarkt.

Mis ik iets?:  ja en nee. Sinds deze week voel ik me echt ZWANGER. Daarvoor voelde ik me nog steeds mezelf, maar dan met een buikje. Sinds deze week heb ik echt zo een zwanger gevoel. Ik voelde het vooral zaterdag toen ik same n met de vriendin al puffend en hijgend de winkelstraat doorliep. De buik neemt ondertussen genoeg plaats in beslag om ervoor te zorgen dat ik niet meer zo elegant stap. Daar komt ook nog eens bij dat ik nu wel véél véél vaker naar toilet moet.  Bukken zit er ook niet meer echt in. Terwijl ik vroeger schoenen kon passen door gewoon 1 voet op te heffen en de schoen aan te trekken, moet ik me nu gaan zetten en zo wat naar beneden 'leunen'. Iets oprapen is niet meer evident, daarvoor doe ik nu zo een halve split, terwijl ik me ergens tegenhoud zodat ik niet voorover val.   En ik heb nog 3 maanden te gaan! Wat zal dit zijn op het einde?  Eerlijk gezegd geniet ik hier ook wel van. Ik weet dat het tijdelijk is en toch zo speciaal. Maar het zou wel leuk lijn moest ik na 3 uur shoppen, 3 uur rommelmarkt-slenteren of 3 uur Ikea niet total-loss in mijn zetel moeten ploffen.
   Beweging ?: Ik vind het zalig om baby te voelen bewegen! Hij is vooral 's avonds actief!

goestingskes?:  ik lust heel graag cornflakes met stukjes chocolade en veel koude melk erbij. Ik kan het wel 2 keer per dag eten!

Iets wat me misselijk maakt?: nee!
 
Kwaaltjes?: er zijn ondertussen wel wat kwaaltjes bijgekomen... niets ergs, maar daarvoor ook niet leuk. Ten eerste is er mijn rug, vooral afgelopen week dinsdag en woensdag deed die enorm zeer. Zo erg zelfs dat ik niet wist waar gekropen van de pijn. Gelukkig was de oplossing hiervoor simpel, een klein kussentje achter mijn rug op mijn burostoel was genoeg om een hele dag zonder pijn door te komen! Ik had gewoon wat extra steun nodig.  De zere rug maakt ook dat ik voorlopig afscheid moet nemen van mijn hakken... ik heb birkenstocks moeten kopen! En ja dat vind ik een kwaaltje!  Ik ben ook nog steeds vlug buiten adem, wat maakt dat ik nogal vlug hijg en puf. En dan is er nog de... euhm.... gasvorming. Ik heb hier totaal geen controle meer over! Het lijkt wel alsof mijn lichaam niet meer helemaal van mij is! Tot zover mijn hoop dus om een zwangerschap 'elegant' door te komen...


Humeur?: over het algemeen goed, maar ik ben iets vlugger geërgerd. Ik kan niet meer zo goed tegen de drukte en vind het helemaal niet leuk als mensen te dicht bij mij staan. Ik heb precies letterlijk én figuurlijk meer ruimte nodig.

Kijk uit naar:  in mijn verlof ga ik samen met 2 vriendinnen nog eens naar dreambaby om de lijst te overlopen. Ik zal blij zijn als de lijst EINDELIJK definitief is, want ik ben nog steeds aan het wijzigen/schrappen/bijvoegen.

Shopping?:   Oh ja ik heb veel geshopt deze week! Tijdens de shoppingdag had ik dus al sandalen en 2 hospitaal-outfits gekocht. De dag nadien was er rommelmarkt en daar heb ik body'tjes van petit bateau gekocht (nog in perfecte staat!), 2 Disney-pyjamatjes en een borstkolf. Vandaag ben ik dan naar Ikea gegaan en heb ik een nachtkastje, een verzorgingstafel voor in de badkamer en veel dozen voor in de baby-kast gekocht.

Nestdrang?:  Oh ja, die is in alle hevigheid toegeslaan! Deze week kreeg ik het gevoel dat heel mijn huis zo vuil is. Ik ben dus aan het poetsen geslaan, maar niet de gewone wekelijkse kuis, maar echt grondig. Muren afwassen, houtwerk in de boenwas stoppen, extra poetsgerief kopen...

Wat is er al geregeld?: Buiten de zaken hierboven vermeld, heb ik ook al de papieren voor aanvraag kraamgeld ingevuld en een afspraak gemaakt voor een bespreking voor kraamzorg. Verder ben ik vandaag ook achter mijn vaccinatie  voor kinkhoest  geweest.

En wat doet de baby?:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten