maandag 6 juli 2015

Zwanger! - Week 24


Er is weer veel gebeurd deze week! De voorbereidingen gaan met rasse schreden vooruit en ik geniet van ieder moment. Het is zo leuk nu, om stap voor stap alles in orde te zien komen voor die kleine schat. En het wordt vooral ook allemaal zo echt. Iedere stap die genomen wordt maakt het allemaal wat echter...


Hoever ben ik?: 24 weken of 168 dagen, nog 16 weken of 112 dagen te gaan. Het is eigenlijk ook weer een belangrijke mijlpaal, die 24 weken, want dit rekent men als 'grens' waarop een baby levensvatbaar is buiten de baarmoeder.

Hoeveel kilo's bijgekomen?:  Ok, de 6 staat vooraan... slik... Ik hoop gewoon dat er geen 7 komt!  De buikomtrek staat op 94 cm.  De buik is eigenlijk wel heel duidelijk nu, alleszins geen twijfelgeval en dat is ook wel leuk!

Zwangerschapskledij?: Ik heb nog steeds niet alles gedragen van de kledij die in mijn kast zit, dus het is nog steeds telkens een ontdekkingstocht, op zoek naar nieuwe combinaties!

Slaap?: Ik mag nog steeds niet klagen, over het algemeen slaap ik best goed (zolang ik mijn worst  maar bij me heb), maar de warmte maakte wel dat ik wat minder vast sliep.

Beste moment van de week?: zoveel mooie momenten weer! Maar het mooiste moment was om de babykamer in orde te zien. Ja hoor... je leest het goed. De babykamer is zo goed als helemaal klaar, en ik ben al apetrots! Hierbij wel een dikke merci aan mijn ouders, want zonder hen was het dit weekend alleszins nog niet in orde gekomen. Vrijdag zijn ze tot hier gekomen en terwijl ik aan het werk was, heeft papa alle meubelen uit de logeerkamer uit elkaar gehaald. Na het werk hadden we dan afgesproken bij Ikea en daar heb ik een kast en verschoontafel gekocht. Eigenlijk wou ik eerst een kamer-op-de-groei kopen. Eentje met een grote kast en commode waar hij meerdere jaren goed mee zou zijn. Een best wel stoere jongenskamer. Maar uiteindelijk ben ik helemaal van gedacht veranderd. Het zal wel een stoer jongetje worden, maar eerst is hij nog baby, en heeft hij dus genoeg aan een babykamer. Binnen een jaar of 3 zal hij toch een nieuw bed nodig hebben, en op dat moment zullen we dan samen kijken naar een echte kinderkamer!


En zo heb ik dus beslist om de eenvoudige Ikea-babykamer te kopen. Zondag zijn mijn ouders dan terug tot aan de kust gekomen en heeft papa alle meubeltjes in elkaar gezet. Nadien hebben mama en ik dan alle spulletjes die ik al heb opgeruimd en alles mooi ingericht. Wat een zalig moment om dat kamertje te zien groeien. Het is nog niet af, want het bedje is er nog niet, en er moet nog wat decoratie komen, een nieuwe lamp en tapijt en mandjes voor in de kasten. Maar dat is de afwerking. Het grote geheel is er al, en het is zo mooi! Ik ben niet weg te slaan uit de kamer! Het wordt allemaal zo echt! En dat is zo een zalig gevoel!

Mis ik iets?:  nee hoor!

Beweging ?: ondertussen zijn het geen 'plopjes' meer maar voel ik echt meer stampjes. Ik voel ze ook regelmatiger en de hele dag door. Best wel leuk, telkens een herinnering dat ik niet alleen ben.

goestingskes?:  Nog altijd fan van zuurtjes, en zeggen dat ik dat vroeger nooit at.

Iets wat me misselijk maakt?:  niets! Zelfs niet het suikerdrankje dat ik deze ochtend te drinken kreeg bij de suikertest. Rond 24 weken moet je deze test doen in de kliniek om te kijken of je geen zwangerschapsdiabetes hebt. Met een nuchtere maag moet je een beetje bloed laten prikken (gewoon een vinger-prik) en nadien krijg je een superzoet drankje te drinken. De smaak viel nog mee, maar het is enorm zwaar en ligt meteen als een baksteen op je maag. Na een uurtje prikt men nog wat bloed en kijkt men hoe je reageert op suiker. Alles was tiptop in orde dus ik ben blij, anders had ik suiker uit mijn dieet moeten schrappen... Oh jee
 
Kwaaltjes?: Zo nu en dan heb ik wat last van een 'harde buik'. Dit is je baarmoeder die eigenlijk samentrekt (voorbereiding op bevalling). Het is niet pijnlijk maar wel lastig. Vooral tijdens het warme weer had ik er wat meer last van. Je kan er eigenlijk niets tegen doen, behalve wat meer rusten.


Humeur?:  Genieten ten top!

Kijk uit naar: dat babybedje dat de babykamer helemaal compleet zal maken!

Shopping?:   De babykamer is dus al helemaal gekocht, en ik ben volop op zoek naar decoratie. Verder heb ik me ook bezig gehouden met de doopsuiker. Ik heb een leuk accessoire gevonden en iets voor bij de kinder-doopsuiker.  Hetgeen ik wou was wel vrij prijzig, vandaar dat ik op internet wat aan het zoeken ben geweest naar goedkopere versies en zo een confiserie gevonden die uitverkoop deed en dit aan 50 % korting verkocht. Ik ben in blijde verwachting van mijn pakketje!  Er zal trouwens nog een pakketje toekomen deze week... een skipakje. Superschattig!  Op de rommelmarkt heb ik dan weer een jasje/truitje van noukies gekocht (in perfecte staat!) en een hekje voor aan de trap.

Nestdrang?:  Euhm..... het kan niet vlug genoeg allemaal in orde zijn.  Ik ben zo blij dat die babykamer er nu al is!

Wat is er al geregeld?: Buiten de baby-kamer heb ik ook flink gewerkt aan de doopsuiker. Niet alleen neemt mijn idee/concept wat vastere vorm aan, maar ik heb ook een superleuk stofje gevonden in een stoffenwinkel in Brugge. Daar heb ik zondag al meteen 10 zakjes van gemaakt voor de kinder-doopsuiker. Ben er best fier op want ze zien er echt leuk uit!


Verder heb ik vandaag ook een rondleiding op de materniteit gekregen. Tijdens het uurtje wachten bij de suikertest mocht ik me gaan inschrijven daar. Ik kreeg er meteen al superveel uitleg en heel veel foldertjes, boekjes en staaltjes mee. En de vroedvrouw liet me de arbeidskamer en verloskamer al eens zien. Dat deed me toch wat, de traantjes bengelden vlot naar beneden in die verloskamer. Het werd allemaal weer zo 'echt'.

En wat doet de baby?: baby neemt steeds meer en meer plaats in beslag. Hij beweegt ook meer en meer en slaapt ongeveer 16 tot 20 uur per dag.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten