zondag 30 augustus 2015

zwanger! week 31-32

Ik weet het, vorige week was er geen blog. Nee hoor, er is helemaal niets mis. Integendeel, alles gaat zodanig goed dat er eigenlijk bijna niets te melden was. Vandaar dat ik nu 2 weken samen in 1 blog verwerk. Het is eigenlijk ongelooflijk hoe goed alles verloopt.
'De perfecte zwangerschap' zei mijn gyn nog vorige week. En hij heeft echt wel gelijk. Er zijn hier en daar wel kleine ongemakjes, maar dat kan ook niet anders, en het blijft ook echt bij 'kleine' ongemakjes. Als je bedenkt hoeveel vrouwen echt afzien tijdens hun zwangerschap, of gedwongen moeten rusten of zelfs opgenomen worden in de kliniek, mag ik echt mijn beide handjes kussen.



Hoever ben ik?:  32 weken of 224 dagen, nog 8 weken of 56 dagen te gaan.  Dit komt nu wel echt dichterbij he! Het is zo raar, soms lijkt het alsof ik nog zolang moet wachten tot ik hem in mijn armen kan houden, en soms lijkt het alsof de tijd zo vlug gaat dat mijn zwangerschap voorbij zal zijn voor ik het goed en wel besef.

Hoeveel kilo's bijgekomen?: Er is terug een goede kilo bij, dus ik zit nu op ongeveer 8 kilo bij. Dit valt echt nog heel goed mee hoor! Nu hopen dat ze er de laatste weken niet  'aanvliegen'. Het zit nog steeds allemaal in de buik (en een beetje in de borsten). De buik is echter in cm's niet gegroeid de laatste 2 weken. Nog steeds 100 cm. Het is wel zo dat de buik 'gezakt' is. Ik draag nu lager, dus de buik is wel groter geworden, maar niet ter hoogte van waar ik meet (navelputje).

Zwangerschapskledij?:  Ik ben weer wat te weten gekomen... Blijkbaar heb je niet enkel zwangerschapskledij nodig, maar na de zwangerschapskledij komt er de borstvoedingskledij!  Nooit van gehoord! En nooit ook bij stilgestaan dat je idd kledij nodig hebt waarbij de borsten toch gemakkelijk toegankelijk zijn. Zeker als je niet thuis bent, moet je er toch voor zorgen dat je redelijk gemakkelijk je baby kan aanleggen, zonder daarvoor de helft van je kledij te moeten uitspelen. Er bestaan echter blousjes en topjes waarbij er een soort opening is. Een aantal van mijn zwangerschapskledij heeft dit al, maar niet zo heel veel, dus ik zal toch nog enkele basis-stukken moeten aankopen.

Slaap?: En het gaat weer iets beter. Mijn slaap is echt wel met ups en downs heb ik de indruk. Vorig weekend toch wat langer kunnen slapen en zelfs een middagdutje kunnen doen! Ik vraag me wel af wanneer die dromen zullen starten... Blijkbaar heb je tijdens je zwangerschap, zeker op het einde, heel levendige dromen over de baby. Dit is een manier van je onderbewustzijn om zich voor te bereiden. Mijn vorige droom ging over de keuze van mijn kleur nagellak, dus het lijkt erop dat mijn onderbewustzijn nog niet zo goed beseft dat ze afscheid zal moeten nemen van haar leventje zoals het was. En dit baart me uiteraard wat zorgen, want als mijn onderbewustzijn niet voorbereid is, ben ik dat dan wel?

Beste moment van de week?: Ik heb in week 31 weer controle gehad bij de gyn en kreeg daar supergoede punten! Baby stelt het echt super! Hij is gedraaid en ligt nu mooi in de juiste positie, en weegt nu al 1900 gram! Ook ik kreeg goede punten want ik heb mijn eigen kilo's goed onder controle zei de gyn.

Verder zijn de beste momenten toch als hij wat actief is en ik mijn buik voel en zie bewegen. Dit is echt wonderlijk! Helaas is dit iets wat heel moeilijk te delen is. Je wil dit zo graag he, dat anderen dat ook kunnen zien of voelen.  Maar helaas lijkt het wel alsof baby wil dat dit iets tussen ons is, want van zodra je anderen erop wijst en ze eens komen voelen, dan stopt hij weer. Het is echt opmerkelijk!  Maar die stampjes voelen, dat is een wonderlijk moment, met niets te vergelijken!

En dan was er ook het wiegje dat zijn intrede heeft gedaan. Ik krijg van een vriendin een wiegje in bruikleen en het is echt zo mooi en romantisch! Het staat nu in mijn kamer en het heeft zoiets liefs! Doet je nog meer verlangen....

 Mis ik iets?:  Deze week miste ik toch even mijn schoenen. Ik loop nu al enkele weken/maanden plat en dit doet echt wel deugd aan mijn voetjes. Maar als ik dan al mijn mooie schoentje bekijk, dan is het toch spijtig dat ik ze niet kan dragen!

Beweging ?: Zowel baby als ik zijn perfect op elkaar afgestemd qua beweging! We nemen het allebei rustig aan, maar blijven toch allebei goed bewegen!

goestingskes?:  niets nieuws, nog steeds zot van zuurtjes!

Iets wat me misselijk maakt?: nee!


Dingen die moeilijk zijn door buik?: Het bukken begint echt wel moeilijk te worden. Als ik iets laat vallen, ben ik al eerder geneigd het te laten liggen.


Kwaaltjes?:  Verbazend weinig kwaaltjes. Het derde trimester is het zwaarste, zegt men. Maar tot hiertoe is het nog echt genieten. Ik besef wel dat dit ieder moment kan veranderen, dus iedere dag dat alles goed gaat is meegenomen. Ik volg nu wel sinds een aantal weken de prenatale kine, en dit doet echt wel deugd. Een aanrader dus!


Humeur?: Nog steeds opperbest! Ik geniet!

Kijk uit naar: Het wordt een leuke week met verschillende zaken om naar uit te kijken! Zo is er dinsdag een info-avond in de kliniek, donderdag mijn eerste les 'actief bevallen' en maandag komt er iemand de kraamzorg bespreken. Het wordt dus een week waarbij ik heel wat informatie zal krijgen. En dan is er ook nog iets speciaals.... deze week heb ik een fotoshoot van de buik!

Shopping?:   Vorige week nog een rommelmarkt gedaan en ik heb daar een babyfoon en een baby-kookboek gekocht.

Nestdrang?:  Het lijkt er wel op alsof mijn ouders een deel van de nestdrang hebben overgenomen. Ze hebben deze week mijn huisje komen poetsen en echt ook veel speciallekes gedaan, zoals het uitkuisen van kasten en het ontdooien van de diepvries. Ik ben hier uiteraard superblij mee!

Wat is er al geregeld?: Het wiegje staat er! Verder heb ik me ook verder beziggehouden met het schrijven van enveloppen en het maken van doopsuikers. Er is nog werk, maar telkens wat minder! :-)

En wat doet de baby?:





1 opmerking:

  1. Borstvoedingskledij is vooral handig buitenshuis, thuis komt dat allemaal niet zo nauw. Vooral geen kleedjes aantrekken die bovenaan strak zitten en dan een sluiting langs achter en zo. (been there done that - niet handig als je baby huilt want hij wil NU eten en je doet er vijf minuten over om je uit te kleden) Vooral borstvoedingsbeha's heb je nodig! Met gewone beha's lukt het niet.
    En je ziet er heel goed uit! :-)
    Nog maar 8 weken!

    BeantwoordenVerwijderen