zondag 13 september 2015

Zwanger! - Week 34


Hoever ben ik?:  34 weken of 238 dagen, nog 6 weken of 42 dagen te gaan. 

Hoeveel kilo's bijgekomen?:  het is eigenlijk nog steeds supergoed gesteld met de kilo's. Ook deze week is de weegschaal niet omhoog gegaan en staat hij nog steeds op 62,7.  De centimeters zijn wel opgeschoven. Deze week was er een 'groeispurt', van de ene op de andere dag leek de buik wel een heel pak dikker, en toen ik mijn lintmetertje erbij nam, bleek dat er inderdaad van de ene dag op de andere 2 cm bij was, de omtrek bedraagt nu dus 102 cm. Het was wel best raar, want die dag dat de buik zo groeide was juist de dag dat de baby enorm actief was. De hele dag voelde ik hem stampen (normaal is dat met momenten maar niet zo de hele dag door). Het was alsof baby echt zei 'ik heb hier meer plaats nodig', en al stampend de buik wat groter maakte.

Zwangerschapskledij?:  

Slaap?: alhoewel ik zeker niet mag klagen, is de slaap niet meer zo perfect zoals vorige week.  Het begin van de week was nog geen probleem, maar in het weekend liep het weer wat mank. Rond 4 uur word ik wakker, vooral door brandend maagzuur, en het duurt telkens zo een 1,5 uur eer ik terug in slaap val.

Beste moment van de week?: de dag dat ik hem heel de dag voelde stampen was echt wel genieten. Ik had die dag opleiding, dus moest ook gewoon maar zitten en kon hem dus de hele dag goed voelen.

Mis ik iets?:  toch een beetje beweeglijkheid. De buik begint het echt wel moeilijk te maken, waardoor ik me nogal log voel. Het lijkt wel alsof er een plank in mijn rug is want alles voelt heel stijf aan.

Beweging ?:  De kine ging deze week heel moeizaam. Het leek wel alsof ik de dag ervoor een marathon gelopen had en nu stijf was. Alle oefeningen vergden heel veel inspanning en waren precies veel zwaarder dan anders.

goestingskes?:  suikerbonen :-)

Iets wat me misselijk maakt?: niets!  Wel nog steeds genoeg wat me brandend maagzuur geeft!


Dingen die moeilijk zijn door buik: 
* Het omdraaien in bed begint echt wel moeilijk te worden. Het is telkens een hele onderneming om van mijn linkerzij naar mijn rechterzij te draaien.
* Ook het uit bed stappen is verre van evident geworden.


Kwaaltjes?: nog steeds het brandend maagzuur, maar dat is het dan ook zo een beetje.


Humeur?: Ik ben de laatste dagen vrij onrustig en zenuwachtig. Het lijkt wel alsof het me nu overvalt dat we in de laatste weken zitten en er toch nog redelijk wat in orde gebracht moet worden. Het kan niet vlug genoeg allemaal in orde zijn. Ik heb ook zo een raar gevoel dat hij best wel eens eerder kan komen. Dit gevoel is niet gebaseerd op iets concreet en heb er absoluut geen aanleiding toe, het is gewoon een gevoel, maar het maakt me wel onrustig. Verder ben ik ook enorm emotioneel. Er is niet veel nodig om een traantje te laten!

Kijk uit naar:  Het etentje met de 2 'bevallige' vriendinnen! :-)  En uiteraard ook het echo-moment dat er deze week weer is.

Shopping?:   Ik heb nog extra suikerbonen gekocht, en ook snoepjes voor de kindjes en een presentatie-meubel voor de doopsuiker van de kindjes.

Nestdrang?:  Deze is in alle hevigheid toegeslaan! Ik loop ongemakkelijk van alles wat er nog moet gebeuren en wil zoveel mogelijk in orde hebben. Het lijkt wel alsof mijn TO DO-lijstje altijd maar groter wordt!  Zo heb ik dit weekend serieus aan het poetsen geweest en heb ook een aantal extra's gedaan zoals mijn stoffen zetel in een sopje steken en de knuffels van de baby wassen.  Ik ben ook meer eten aan het maken zodat ik mijn diepvries wat kan vullen met klaargemaakte gerechten.

Wat is er al geregeld?:   De doopsuiker is zo goed als af. Enkel het stickertje met de naam moet er nog bij en dat is volgende week klaar.  Voor de kindjes moet ik wel nog een aantal doopsuikerzakjes naaien en nog alles vullen. Bij de enveloppen zit ik over de helft.  Ik heb ook kraamzorg geregeld. Voorbije week was er iemand om alles te bespreken en gelukkige heb ik via hospitalisatieverzekering en mutualiteit, recht op heel wat uren kraamzorg.

 Voorbereiding bevalling?: met nog 6 weken te gaan begint ook die bevalling dichterbij te komen en zo ook mijn mentale en fysieke voorbereiding erop. Sinds 2 weken volg ik de cursus 'Actief Bevallen', waar we de eerste les een beetje theorie kregen over het verloop van een bevalling en vorige week praktischer over de soorten houdingen die je kan aannemen tijdens de bevalling. Er was een vriendin mee (die ook bij bevalling zal zijn), en zo konden we al eens uittesten welke houdingen er comfortabel zijn.
Ik ben niet echt bang voor de bevalling als eerder benieuwd. Ik ben vooral bang dat de bevalling er vroeger zal zijn dan verwacht en ik nog niet klaar zal zijn met alles. Mijn grootste angst van de bevalling is die 'knip'. En ik ben doodsbenauwd van de mogelijkheid dat er bij het persen ontlasting kan meekomen. Dit is echt nachtmerrie-scenario!

Deze week hoop ik dat de gyn de streptokokken-test zal doen en ik zal weten of ik besmettingsgevaar heb of niet. Ik hoop echt van niet want anders hang je je volledige arbeid aan de baxter. Het lijkt me zo al zwaar genoeg zonder nog eens belemmerd te worden door die baxter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten