dinsdag 13 oktober 2015

zwanger! - week 38

Het einde is in zicht en ik ben gestopt met werken.  Oorspronkelijk had ik graag tot aan mijn 39 weken gewerkt, maar 38 is ook mooi hè.  En ik voelde gewoon aan alles dat het tijd was om te stoppen. Lichamelijk wordt het uiteraard steeds zwaarder en  doordat ik zo slecht slaap ben ik echt wel moe. Niet zo ideaal om aan de bevalling en het leven met een baby te beginnen. Mijn plan is om nu de komende tijd, tot hij er is, zoveel mogelijk te rusten en dutjes te doen. Maar ook mentaal voelde ik dat het tijd was om te stoppen. Ik wil mijn zwangerschap bewust kunnen afsluiten en me voorbereiden op de komst van die kleine pruts. Ik wil ook nog echt genieten van wat de laatste dagen zwangerschap kunnen zijn. Van dat leven in de buik dat toch zo speciaal is.

De komende week (of weken) zal ik dus veel rusten maar ook echt proberen te genieten en zo ontspannen de bevalling tegemoet gaan.


Hoever ben ik?: 38 weken of 266 dagen. Nog 2 weken of 14 dagen te gaan.



Hoeveel kilo's bijgekomen?: deze zijn nog steeds vrij stabiel. Ik sta nu op 64 kilo, ongeveer 10 kilo meer dan mijn startgewicht. De buikomtrek staat op 104 cm.




Zwangerschapskledij?: het wordt terug meer en meer zoeken wat ik kan aandoen.  Jeans, ja zelfs de zwangerschapsjans zijn op het einde ook niet meer comfortabel.  Ze spannen teveel en bezorgen een oncomfortabel gevoel. Kleedjes zijn dan weer niet zo ideaal vermits het ondertussen wel een pak kouder is geworden. Eigenlijk heb ik gewoon zin om de hele tijd in legging rond te lopen, maar dat is wat moeilijk op het werk hè.  Komende week zal wat anders zijn...



Slaap: het is nu 6 uur en ik ben mijn blog aan het schrijven,  dat zegt genoeg denk ik. Zo goed als iedere nacht word ik wakker rond 4u of 5u en het lukt me dan niet om meteen terug te slapen. Ik moet dan naar toilet, heb honger, maagzuur of zit gewoon met een vraag die onmiddellijk gegoogled moet worden. Tegen de ochtend val ik dan weer in slaap maar dan is die wekker er weer natuurlijk.  Ik ben wel productief 's nachts,  zo heb ik afgelopen  week een douchestang gekocht, die ondertussen al geleverd en geïnstalleerd is. Ik vond namelijk dat mijn oude douchestang zijn beste tijd had gehad. Zalig toch dat je dit gewoon midden in de nacht zomaar kan kopen! In het weekend heb ik geprobeerd om wat slaap in te halen maar het leek me precies niet goed te lukken... Gelukkig ben ik nu gewoon thuis en kan ik slapen wanneer ik wil. Mijn bioritme zal wel helemaal overhoop liggen, maar dat zal het ook zijn als de baby er is, dus daar maak ik me geen zorgen in.

Beste moment van de week: het is niet echt 1 moment, maar het supporteren en meeleven van zoveel mensen doet me echt deugd! Soms twijfel ik eens of ik dit wel goed zal doen, of ik wel een goede mama zal zijn en dan doet het deugd als je eens van iemand hoort 'je gaat dat goed doen'. De familie leeft al mee vanaf het hele begin en zijn nu ook vol verlangen aan het uitkijken naar zijn komst. Ze helpen me op alle mogelijke manieren. Maar ook daarbuiten zijn er veel mensen die de laatste week eens bellen of een berichtje sturen om te vragen hoe het gaat en me alvast veel succes wensen. Ook hieraan merk je dat de laatste dagen/weken zich aandienen.

Beweging ?: De stampjes hebben meer en meer plaats gemaakt voor harde buiken. Dan lijkt het wel alsof je baby zich helemaal opspat in je buik. Pijnlijk is dat niet, maar wel vrij ongemakkelijk.



goestingskes?: niets speciaals




Iets wat me misselijk maakt?: ook niets




Dingen die moeilijk zijn door buik: slapen, rechtstaan, bukken, rondwandelen, iets opheffen... De buik zit voor alles wel in de weg. Toch geniet ik van die buik want mijn grootste schat zit erin!



Kwaaltjes?: het meest ambetante op dit moment is de verstoorde nachtrust,  deels te wijten aan dat maagzuur dat echt niet leuk is en met momenten echt doet afzien. Verder ben ik ook soms plots buiten adem en daarvoor moet ik niet speciaal een lichamelijke inspanning doen. Maar ineens heb je geen adem meer en zit je daar echt te hijgen. Vooral ambetant als je in een gesprek zit.





Humeur?: mijn humeur is ondanks de vermoeidheid goed.  Maar soms voelde ik me echt wel uitgeput dus dan zat er weinig leven in me.


Kijk uit naar: mijn bevallingsverlof. Gewoon relaxen en echt bewust kunnen genieten van de zwangerschap vooraleer mijn boeleke er is.




Shopping?: voor de baby heb ik niks meer gekocht, ik zou trouwens niet weten wat ik hiervoor nog kan nodig hebben. Ik heb wel wat gemaakt. Op de opendeurdag van de bibliotheek was er een workshop naaien en daar heb ik een pampertasje en een kwijlslabbetje gemaakt. Deze week zou ik er zo nog wel een paar durven maken...




Nestdrang?: ik was afgelopen week wat te moe om toe te geven aan enige vorm van nestdrang. Zondag bv ging het van mijn bed naar de zetel naar bad. En dat een paar keer na elkaar. Voor meer was er absoluut geen fut!




Wat is er al geregeld?: in principe staat alles klaar, dus hoeft er niets meer geregeld te worden. Ik heb wel constant mijn boekje bij me waarop ik dingen  noteer waar ik aan denk. Ik maak ook lijstjes van alles wat er moet gebeuren na de bevalling.



Voorbereiding bevalling: deze week heb ik me niet echt actief voorbereid op de bevalling. Ik was gewoon te moe. Ik ben wel nog eens naar de gyn geweest voor controle. Alles nog steeds in orde en baby weegt al 3,3 kilo! Wel jammer, maar ik heb blijkbaar die streptokokken bacterie dus ik zal antibiotica moeten krijgen tijdens de bevalling.  Mijn wens om niet aan een infuus te hangen zal dus niet lukken. De gyn liet me ook al verstaan dat er hoogstwaarschijnlijk een knip zal nodig zijn,  kwestie dat ik me daar ook al op kan voorbereiden.  Alhoewel ik dat misschien liever niet op voorhand had geweten...





1 opmerking:

  1. De laatste loodjes, Vicky! Geniet van het thuiszijn, lekker relax! Nog even met de baby in je buik, straks op je buik! xx

    BeantwoordenVerwijderen