maandag 23 september 2013

Niet iedereen is enthousiast

Helaas… de eerste negatieve reactie is binnen.  Helaas… maar begrijpelijk.  Het komt namelijk van mijn 90 jaar oude grootmoeder, die nu waarschijnlijk wel de schok van haar leven heeft gehad, en dat op haar verjaardag…  Ik zal misschien even beginnen bij het begin…  Vorig weekend kwamen we met de familie samen voor een gezellig etentje ter ere van de 90ste verjaardag van mijn grootmoeder.  De mama had eerder die week nog geopperd dat ik het nieuws daar misschien aan de familie kon vertellen, maar de papa vond dat niet zo een goed idee om daar tijdens het feest mee af te komen.  Papa kreeg gelijk.  Maar vermits ik het toch liefst persoonlijk vertelde aan mijn grootmoeder en tante/meter besloot ik om te wachten tot na het feest en nadien te vertellen.  


Eerst was mijn tante aan de beurt, die verbazend positief reageerde.  Ze begreep me 100 %. Waarom ik niet wil wachten, want ‘als je blijft wachten, komt het er misschien gewoon niet meer van’.  Gesterkt door deze positieve reactie verzamelde ik weer mijn moed bijeen om er tegen mijn grootmoeder over te beginnen.  Na het feest ging ik nog op bezoek bij haar, samen met mijn ouders, en wederom na een halve fles wijn had ik voldoende moed om erover te beginnen.  Al een chance dat ik nu nog wijn mag drinken, anders zou ik het nooit verteld krijgen…  En spijtig genoeg was de eerste reactie ‘Ge zijt goed zot!’  Maar zoals ik al zei, ze is 90 jaar en ik kan me goed voorstellen dat dit allemaal zo nieuw is dat het heel beangstigend en vreemd overkomt.  Zo moest ik haar geruststellen dat het sperma niet van ‘ene uit het gevang’ komt.  Ze stelde zich ook vragen bij hoe ik het allemaal praktisch zou aanpakken. ‘Wat als je terug moet gaan werken?’  Gelukkig waren de ouders er dan ook om haar te verzekeren dat ze er ook mee voor zorgen als ik aan het werk ben, en dat er goede dagmoeders en creches zijn waar je met gerust gemoed je baby kan laten opvangen.  


‘Ik denk dat ze wat tijd zal nodig hebben’ zei de mama nadien ‘maar eens die baby er zal zijn, zal ze ook wel superfier zijn.’  De mama was verbazingwekkend rustig en positief.  Ze had namelijk eens contact genomen met een andere bam-grootouder, of hoe noem je dat ‘de mama van een vrouw die bam is.’ Deze vrouw had mama verzekerd dat uiteindelijk alles wel goed komt. ‘Dat haar schoonmoeder, de ‘overgrootmoeder’ dus, het er ook moeilijk mee had…totdat de baby geboren was.  En dat er inderdaad soms hier en daar mensen minder goed reageren.  Maar de meeste mensen draaien bij eens dat kleintje er daadwerkelijk is.  En die anderen?  Die heb je dan echt niet meer nodig in je leven, want je bent dan zo verliefd op je kleinkind.’ 

En zo geven we de grootmoeder tijd om aan het idee te wennen, en ik ben ervan overtuigd dat eens alles concreet en ‘écht’ wordt, dat ook zij zal bijdraaien en enthousiast zal zijn.  

©, 2013, bam-to-be.blogspot.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten