maandag 19 mei 2014

Kwanta Kosta?



Vanmorgen kreeg ik weer een ziekenhuisrekening in de bus. Eentje van het Sint-Jan, dus dat moest wel van het HSG-onderzoek zijn. Niet dat je er echt aan uit geraakt door de factuur te lezen.  Drie bladen vol met allerlei codes die verklaren waarom ze graag willen dat je nog 75 € betaald. Toch is er één zinnetje dat heel duidelijk is.
‘Dafalgan bruistablet’. Inderdaad. Toen ik ziek werd na het onderzoek heb ik een dafalgan gekregen. En hij staat mee op de rekening! Hij kost me exact 14 eurocent. 
‘Moet dat nu echt?’ flitst er dan door mijn hoofd. Het gaat me helemaal niet om die 14 cent, eerder het besef dat niets gratis is. Dat het in de hospitalen toch ook om het geld draait, en niet alleen om de gezondheid.  Dat is geen kritiek, gewoon een besef, iets wat ik vooraleer ik vaste klant in de kliniek werd, helemaal niet wist.

Nochtans mogen we helemaal niet klagen hier in ons landje. Dankzij de ziekenkas wordt er enorm veel terugbetaald en dat maakt dat alles heel goed te doen is. Die 75 € van dat onderzoek bijvoorbeeld, daarvan wordt er nog 24 € terugbetaald, en de ziekenkas heeft al 180 € op zich genomen. En zo is dat bij bijna alle kosten.  Vermits ik in deze blog ook echt duidelijke informatie wil geven, zet ik ze even op een rij’tje.

Het enige wat eigenlijk echt geld kost is het sperma. En ja, dat is me al gratis aangeboden geweest ook, maar dan verlies je heel wat meer dan wat geld.  De kost van het sperma dus, laten we daarmee beginnen.  Hiervoor betaal je 150 € per strootje en 100 € bestelkosten. Je koop deze per 3 of per 6. Voor 3 strootjes is dat dus 550 € en voor 6 strootjes 1000 €. Ik heb altijd al per 3 besteld, vermits ik er altijd vanuit ga dat ik er geen 6 meer nodig zal hebben.  In mijn geval dus 3 x 550 €.  Sperma wordt niet terugbetaald.  Vooraleer je begint in uz Gent betaal je ook 500 € startkosten.

En dan de maandelijkse kosten:
* Echomonitoring: 60 € per gynaecologisch bezoek (2 tot 3 per maand). Hiervan wordt er 25 € per bezoek terugbetaald.
* Inseminatie: een inseminatie komt op 335 € op een weekdag en 435 € in het weekend, en godzijdank wordt dit bijna volledig terugbetaald. Zelf betaal je tussen de 40 € en 50 € (om één of andere reden is dat iedere maand een ander bedrag)
* Pregnyl: 10 € per spuit 

* Utrogestan: 5.60 € voor een doosje waarmee je nét niet toekomt voor 1 cyclus. 
*Clomid: 1,60 € en dat voor een doosje waarmee je 3 cyclussen toekomt (koopje!)
*Asaflow: 6 € voor een doosje waar je 8 weken mee kan doen (ik moet maar 1 week nemen, tenzij ik zwanger ben dan blijf ik dit doornemen gedurende de zwangerschap).
*Foliumzuur: 20 € per maand
*Tarwekiemolie: 8 € voor 2 maanden
*Bloedafnames: rond de 15 € tot 20 €

* Spuitje zetten: op spoed betaal je hiervoor nadien 2 €, hoeveel het is met wit-geel kruis weet ik niet, tegenwoordig vraag ik aan een kennis om het spuitje te zetten.
*Zwangerschapstesten: dit zou beste een grote kostenpost kunnen zijn, maar gelukkig leer je al vlug dat de goedkopere testen even goed werken als de duurdere.  Ik betaal nu 5 € voor 2 tests (kruidvat).

Grofweg komt het op ongeveer 250 € per poging dat je zelf betaald, hier zit wel alles wat ermee te maken heeft inbegrepen. En zoals ik al zei, dit valt best mee. Ik mag er niet aan denken hoeveel het zou kosten moest er niets terugbetaald worden. Op iui staat er trouwens geen stop, dat wordt altijd terugbetaald. Bij ivf staat er een maximum op 6 keer, omdat het na die 6 keer ook gelukt zou moeten zijn. Dat geeft dan weer moed! Hoe verder je gaat in het proces om zwanger te worden, hoe zwaarder het soms wordt, maar hoe groter je kansen ook worden, dus hoe minder lang het nog zal duren eer je goed nieuws krijgt!

©, 2014, bam-to-be.blogspot.be 

3 opmerkingen:

  1. Ik betaal €5.60 voor een doosje utrogestan, en foliumzuur een heel pak minder. Volgens mij €7 of iets dergelijks voor 3 maanden (90 tabletjes).
    Bloedafnames kosten mij ongeveer €8. :)
    Al bij al kom ik ook wel uit op € 250/poging, maar ik dacht: ik meld het even ter vervollediging.

    Normaal gezien worden er toch 6 ivf-pogingen terugbetaald, nee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Marre! Bedankt voor je reactie! Ik ben inderdaad gemist met het aantal ivf pogingen, heb het al aangepast ;-) En ook de utrogestan was verkeerd, ik had het bedrag voor terugbetaling. Mijn foliumzuur komt idd wel op 20 € maar dat komt wss omdat ik niet enkel foliumzuur neem maar zo een algemeen vitamine-preparaat voor zwangere vrouwen (of bijna zwangere vrouwen) waarin het foliumzuur meteen mee inzit. Het is iets duurder maar merk dat ik me wel algemeen beter en fitter voel met die vitamines. Ik merk het vooral als ik een cyclus moet overslaan en bijgevolg minder consequent ben met het foliumzuur, dat mijn lichaam er wel deugd van heeft. En de bloedafnames, dat weet ik niet goed waarom die duurder zijn. mss omdat het een weekenddag was en op spoed? Het is soms moeilijk de facturen te ontcijferen he.

      Ben je ook als bam bezig? Waar in het traject zit je ergens?

      Verwijderen
  2. Ja, dat zou best eens kunnen dat het daardoor komt. Ik ga voor bloedafnames altijd naar een polikliniek in de buurt (of in de buurt van mijn werk), zodat ik enkel labokosten moet betalen. Dat spaart me veel tijd en geld uit.

    Ik ben zelf in september 2013 gestart met een eerste poging (in het Jan Palfijn). Heb dan 6 mislukte iui's gehad. Bij de laparoscopie daarna hebben ze gezien dat ik endometriose had. Die is toen weggehaald en ik mocht meteen starten met een eerste ivf-cyclus. Die was ook mislukt, dus nu moet ik eerst een tijdje zoladexspuiten krijgen om de endometriose weer te onderdrukken. In juli hopelijk ivf-poging 2! :)

    BeantwoordenVerwijderen