vrijdag 19 september 2014

Blij dat ik voor UZG heb gekozen



Een tijdje geleden heb ik eens mijn beklag gedaan over het UZ Gent (zie blog ‘je eigen hand vasthouden’ van februari 2014).  Ik vond dat het er onpersoonlijk aan toeging en dat je eigenlijk aan je eigen lot werd overgelaten. Om eerlijk te zijn had ik op dat moment een beetje spijt dat ik voor het UZ Gent had gekozen en niet voor het Sint Jan in Brugge, of het Jan Palfijn in Gent waar ik zoveel goeds hoorde van Dr Decleer.  Ik zou dit toch even willen nuanceren, want ondertussen is mijn gevoel met het UZG veranderd en ben ik daar wel heel tevreden.


Wat is er dan veranderd? Ten eerste het ‘menselijk contact’. Sinds ik voor echo-opvolging naar Gent ga en dit niet meer bij mijn eigen gyn doe heb ik veel meer contact met de gynaecologe en vroedvrouwen. Ik heb zo gemerkt dat ze gemeend meeleven met je en hun uiterste best doen om alles goed te organiseren voor je.  Iedereen is altijd heel vriendelijk, zelfs als je zenuwachtig, vol hormonen en in tranen belt met een simpele vraag of onbenullige bezorgdheid. Ze begrijpen de rollercoaster aan emoties waar je opzit en doen hun best om je zo goed mogelijk gerust te stellen zonder hun geduld te verliezen.  


Ten tweede heb ik gemerkt dat het er echt professioneel aan toe gaat. De laparoscopie bijvoorbeeld kon echt niet beter verlopen. Vanaf het moment dat ik toekwam totdat ik terug vertrok was ik echt ‘in goede handen’. Ze proberen ook telkens om een ingreep of behandeling zo eenvoudig mogelijk te maken. Je krijgt bijvoorbeeld niet meteen hormonen, maar begint eerst in eigen cyclus. Dit omdat je lichaam dan niet onnodig extra onder druk komt te staan. Hetzelfde bij een punctie, dit gebeurt onder plaatselijke verdoving en niet onder algemene narcose, want ook al is het een kliniek, toch verkiezen ze om zo min mogelijk zware medicamenten te geven.


En de derde reden is dat de artsen in UZ Gent echt wel weten waarmee ze bezig zijn. Ze doen ook onderzoek om het in de toekomst steeds beter te doen en boeken zo ook echt vooruitgang. Zo las ik onlangs dat ze een nieuwe ‘cleanroom’ hebben, waardoor embryo’s pas op dag 5 in plaats van op dag 3 teruggeplaatst kunnen worden. Op dag 5 is de bevruchte eicel al uitgegroeid tot een blastocyste en zal zich zo vlugger en gemakkelijker kunnen innestelen. De slaagkansen stijgen hierdoor va 35 % naar 50 %. En dit is enorm! Het labo van UZG is ultramodern en befaamd tot in het buitenland.  Alles is dus aanwezig om je zo een groot mogelijke slaagkans te geven, en dat geeft vertrouwen, wat dan weer zorgt voor een goed gevoel en vooral ook gemoedsrust.

'Heb vertrouwen in ons, we zijn er echt wel mee bezig' zei de inseminatie-gynaecoloog me eens, toen ik vol vragen en bedenkingen een zoveelste iui onderging. Nu weet ik dat dit inderdaad zo is, en ben ik blij dat ik 1,5 jaar geleden toch voor het UZG gekozen heb!


©, 2014, bam-to-be.blogspot.be  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten