maandag 29 juni 2015

Zwanger! - Week 23


Hoever ben ik?: 23 weken of ... dagen, nog 17 weken of ... dagen te gaan. Het verbaast me dat het nu toch echt wel vlug begint te gaan. Zo onwerkelijk dat ik al over de helft ben en dat er telkens minder dagen op de teller staan. Het doet me wel beseffen dat ik echt moet genieten, want het is toch echt wel een speciale tijd.

Hoeveel kilo's bijgekomen?:  Ik sta nog zo een beetje status quo met vorige week, dus nog net onder de 60 kilo, zo een kleine 5 kilo bij sinds het begin van mijn zwangerschap. Alhoewel ik er niet mee inzit om mijn gewicht openbaar te maken (ik ben nogal een open boek), vind ik het toch raar als mensen ernaar vragen. Blijkbaar is dit één van de standaardvragen die men stelt aan zwangere vrouwen, na 'voor wanneer is het?' en 'weet je al wat het is?', komt er 'hoeveel ben je al bijgekomen?' of zelfs rechtuit 'hoeveel weeg je nu?'  Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan toch even sprakeloos ben en niet meteen weet hoe ik het best antwoord.
De buik staat ondertussen op 94,5 cm. Ik heb echt wel het gevoel dat mijn buik aan het uitzetten is nu, zo voelt het toch. Hij voelt vaak gespannen, ik denk dat dit gevoel het uitrekken is. De laatste dagen voel ik de spanning ook hoog in de buik, zo meer tegen mijn borstkas, alsof er daar een spier is die af en toe verkrampt. Dit zal ook wel met het uitzetten van de buik te maken hebben.

Zwangerschapskledij?:  eindelijk begint de zwangerschapskledij wat beter te passen. Voor sommige zaken heb je namelijk echt wel een buik nodig, en niet een buikJE. Het is wel warm aan de buik, dus ik ben eens benieuwd voor de komende hittegolf. Al die zwangerschapsrokken en -broeken hebben namelijk een band over de buik, dus die is helemaal ingepakt.

Slaap?: helaas... het gaat hier de slechte richting uit met mijn slaap. De ene nacht slaap ik goed, de andere nacht ben ik rond 4 uur wakker en kan ik de slaap niet meer direct vatten. Ik ben dan telkens aan zaken aan het denken. De ene nacht is het doopsuiker, de andere nacht de babykamer. Ik moet wel zeggen dat er vaak goede ideeën komen zo rond 4u 's nachts. Vermits ik dan toch niet meer in slaap geraak begin ik vaak te googlen, en zo is er al weer veel beslist deze week. Zo ben ik o.a. afgestapt van mijn idee om die kringloopwinkel-kast te upcyclen. Ik weet het... iedereen had me gewaarschuwd dat het geen goed idee was en ik wou niet luisteren.... Maar ik heb toch beslist dit hele project te laten varen, en een nieuwe kast en ladenkast te kopen in de Ikea. En deze is dus tijdens een nachtelijke google-sessie gekozen :-)

Beste moment van de week?: De voorbeelden voor het geboortekaartje zien. Zaterdag had ik opnieuw een afspraak met de fotografe die ook het geboortekaartje ontwerpt. Ze liet me alvast 3 versies zien, telkens met een ander lettertype. Het ziet er zowiezo schitterend uit! En zo fantastisch om die naam al gedrukt te zien. Het maakt het allemaal net weer wat echter.

Mis ik iets?:  dit zal misschien een beetje raar klinken, maar ik mis het om wat meer zicht te hebben 'down-under'. De buik is ondertussen al zo groot dat ik daar niets meer zie, wat het nogal moeilijk maakt om te ontharen. Zeker nu het zomer is wil ik toch een verzorgde bikini-lijn hebben, maar dit is nu 'op de tast' te doen.  En het is een beetje een delicate plek om blind te werk te gaan met een scheermesje hé. Hiervoor zou een partner dan weer handig zijn, iemand die je kan vertrouwen, en vooral ook kan verplichten om deze taak tijdelijk over te nemen...

Beweging ?: de ene dag is hij al actiever dan de andere. Afgelopen weekend voelde ik hem niet zo vaak, wat me dan toch wat meer bezorgd maakt. Vandaag was hij dan weer wat actiever (oef!). Het feit dat hij niet constant een feestje in mijn buik houdt betekent misschien gewoon ook dat hij een rustige baby is, die graag wat slaapt....

goestingskes?:  Niets speciaal, alhoewel ik wel meer tonijn eet dan vroeger. Heb er gewoon meer zin in.

Iets wat me misselijk maakt?: nee, maar wel genoeg wat me oprispingen geeft. Lang leve de gaviscon!



Kwaaltjes?:  Nog steeds de oprispingen en tegen de avond rugpijn. En verder ook wat meer last van een gespannen buik.


Humeur?: Emotioneel en fier.

Kijk uit naar: het moment dat het kamertje helemaal geïnstalleerd zal zijn. Dat moment dat die babykamer gewoon af zal zijn, moet gewoon magisch zijn! Toch zal dit nog enkele weken duren hoor.

Shopping?:   Niets gekocht, maar ik ben wel verschillende spullen, die ik een tijdje geleden heb overgenomen van de vriendin, gaan ophalen. De toekomstige baby-kamer staat al goed vol.

Nestdrang?:  zoals ik net zei ben ik al heel wat gaan halen. Ik kon daar dus echt geen week langer mee wachten! Zo zalig om dit allemaal al te zien klaarstaan! Helaas denkt de kat daar anders over. De gevulde babykamer geeft haar wat paniek. Telkens ze in die kamer komt begint ze enorm te miauwen, eigenlijk echt janken.  Ik denk dat ze beseft dat er veranderingen op komst zijn en dat maakt haar wat bezorgd...

Wat is er al geregeld?:  Ik ben nog steeds volop bezig aan mijn geboortelijst. Iedere avond (en soms ook rond 4u 's nachts) zit ik op de dreambaby-site. Daar bekijk ik dan onderwerp per onderwerp alle mogelijkheden en zo vul ik mijn lijstje aan. Er zijn ook al zaken die ik terug gewist heb van mijn lijst, zoals de speelmat die ook een ballenbad bleek te zijn.  'De 35 bijhorende ballen kunnen gemakkelijk opgeborgen worden in de rand van de speelmat' stond er geschreven. 35 ballen? Neen dus, dat halen we nog niet in huis!


Verder heb ik een kinderkamertje gekozen, de indeling van de baby-kamer bepaald en de doopsuiker staat al wat verder qua idee. Allemaal geregeld zo rond 4u 's nachts.


Vrijdag kwam er ook al een groot pak toe, iets wat ik al had besteld voor de doopsuiker. En het ziet er schitterend uit!

En wat doet de baby?:  baby komt ongeveer 100 gram per week bij vanaf nu. Hij krijgt ook een vetlaagje en de haartjes worden donkerder.

1 opmerking: