woensdag 2 december 2015

Walter week 4

Vier weekjes, bijna een maand en we beginnen echt zo wat onze draai te vinden samen. Van een vaste routine kan je nog niet spreken,  maar de dagen zien er niet meer zo hectisch uit als in het begin. We zien het zelfs zitten om zo nu en dan al een klein uitstapje te doen!



Borstvoeding: Walter had/heeft nog steeds last van krampjes, dus ben ik op zoek gegaan naar middeltjes om hem te helpen. Ik wou vooral de oorzaak vinden en ik denk (hoop) dat ik deze gevonden heb. Ik vermoedde dat ik wel eens hyperlactatie zou kunnen hebben, een teveel aan melk dus. Symptomen hiervan voor mij als mama zijn veel stuwing,  lekkende borsten (remember het paskot-incidentje) en enorme toeschietreflex. Check,  check en check.  Symptomen voor Walter zijn krampjes,  winderigheid, groene stoelgang. Doordat de melk er werkelijk uitstroomt verslikt hij zich vaak, waardoor hij ook naar lucht hapt. Dit verklaart de winderigheid.  En vermits er zoveel melk is,  slaagt hij er niet in om een borst volledig leeg te drinken. Hierdoor krijgt hij enkel de eerste suikerrijke melk binnen en niet de laatste volle melk, en deze laatste heeft hij nodig om alles goed te verteren.

Ik besloot om eens te overleggen met een lactatie deskundige en kreeg zo meteen 2 tips mee.  Ik moet Walter nu anders aanleggen, niet in de madonnahouding maar liggend met hem op mijn buik. Zo moet hij meer moeite doen en stroomt de melk minder snel. Verder moet ik ook blokvoeden,  wat erop neerkomt dat ik gedurende 4 uur dezelfde borst aanbied. Zo kan hij deze helemaal leegdrinken alvorens baar de volgende borst te gaan. Ik merk ondertussen toch al wel een verbetering, laten we hopen dat dit nu verder de goede kant zal opgaan, want je baby'tje zien vechten tegen de krampjes is echt niet leuk!


Kilo's: Ik sta nog steeds op 55 kilo, ik vermoed  dat die laatste kilo er wel zal afgaan eens ik met de postnatale oefeningen zal beginnen.  Walter doet het echter ook supergoed! Hij werd maandag gewogen en de teller stond al op 4,950 kilo!  Hij is echt al een flinke baby hoor!  Ik merk het ook aan zijn kleertjes, ook maat 56 begint stilletjes aan te klein te worden, en maat 62 is niet meer zo heel veel te groot. Zo vlug dat je al afscheid moet nemen van bepaalde kleertjes!   Binnenkort zullen we een winkeltje starten op fb en 2dehands.be, om zo zijn kleertjes te verkopen. Met de opbrengst kunnen we dan weer nieuwe zaken kopen.


Beste moment van de week: ik geniet zo van onze knuffelmomentjes samen. 's Avond neem ik hem bij mij in de zetel, zalig om zo met dat kleine hummeltje op je schoot te zitten. En ook 's ochtends hebben we een vast knuffelmomentje. Na zijn ochtendvoeding neem ik hem bij mij in bed en vallen we zo samen nog terug in slaap, volledig zen en relaxed!


Verder zijn er ook die momenten dat je voelt dat je alles onder controle hebt. Dit is vaker en vaker. We gaan al vaker naar buiten en dit allemaal zonder stress, ook het klaarmaken 's ochtends gebeurt telkens vlotter. En het moment dat je iets nieuws ontdekt wat hem kan helpen is ook onovertrefbaar. Zo ontdekte ik deze week dat Walter eigenlijk liever op zijn buik slaapt.  Hij valt zo vaak in slaap bij mij na het eten, maar als ik hem dan in zijn park leg, is hij na 10 min terug wakker. Deze week heb ik hem dus eens op zijn buik teruggelegd en hij heeft 3 uur geslapen! Ik leg hem nu overdag telkens op zijn buik en zo heb ik meteen heel wat meer tijd om zo tussendoor iets te doen!


Moeilijkste moment van de week: donderdagnacht had Walter enorm last van zijn krampjes. Na een voeding had ik een uur tot zelfs 2 uur nodig om hem terug te kalmeren. Tegen de ochtend wist ik echt niet wat ik nog kon doen om zijn pijn weg te nemen. Ik voelde me machteloos en verdrietig en heb gewoon meegehuild met hem.


Meest emo moment: Walter lag op mijn arm, keek me aan en ging met zijn handje telkens tot aan mijn wang, alsof hij me wou aaien.


Wat kan Walter allemaal: ik heb de indruk dat Walter stilletjes aan echt begint te zien. Hij kan zo heel duidelijk rond zich kijken.


Slaap: de nachten zijn nog ongeveer hetzelfde. Walter vraagt meestal om de 3 uur eten, soms laat hij eens 4 uur tussen. Ik slaap zelf gelukkig vrij snel terug in.


Walter's eerste keer: Walter is voor de eerste keer naar Kind & Gezin geweest, daar hebben ze de gehoortest gedaan en ook hier haalde hij al zijn punten, hij hoort dus goed (eens benieuwd of hij ook zal luisteren later). Verder zijn we ook voor de eerste keer naar de Lippenslaan en tot op de dijk geweest om te wandelen. Walter heeft ook voor de eerste keer moemoe, zijn overgrootmoeder gezien.


Activiteiten: buiten de dagelijkse activiteiten van eten en verzorging proberen we iedere dag een wandeling te maken. Ikzelf ben deze week ook bezig geweest met de voorbereiding van zijn doopviering. We hadden een afspraak bij Meneer Pastoor en ik ben al volop teksten aan het verzamelen om het misboekje samen te stellen.  De locatie voor het etentje ligt ook al vast. Verder is hij ook ingeschreven bij het ziekenfonds.








1 opmerking:

  1. Erg leuk. Kijk elke week even of er al weer nieuws onder de zon is.
    Lekker genieten van je kleine vent.

    BeantwoordenVerwijderen