woensdag 13 november 2013

Geloof, hoop en liefde



Na 7 zwangerschapstesten en 2 bloedtesten heb ik een antwoord op de vraag die ik zo ongeduldig beantwoord wou zien.  Er is even iets geweest, en het is al even vlug weer weggegaan.  Een ‘chemische zwangerschap’ noemt men dat.  Als een vruchtje wel bevrucht is, maar zich op één of andere manier niet goed weet in te nestelen.  Als er blijkbaar iets niet helemaal goed zit en de natuur beslist om niet door te gaan.  Zo vluchtig dat je het eigenlijk zelfs niet zou weten… ware het niet voor ons ongeduldig karakter.  Ik weet het namelijk wel.  Ik kan de evolutie tonen in streepjes, die telkens duidelijker worden en vervolgens weer vervagen tot er niets meer is.  Of ik kan het laten zien in cijfers, hoe het hcg stijgt naar 29 en vervolgens terug zakt naar 11.  Helaas bestaat er zo geen curve voor het hart, want dat daalt niet zo vlug. Het beseft amper wat er gebeurd is.

Van ongeloof en pure blijdschap op vrijdag tot puur en rauw verdriet op zondag.  Dan komen de vragen… Waarom? Hoe komt dit? Wat heb ik verkeerd gedaan?  Is het door die tweede tas koffie die ik nog gedronken heb?  Is er iets mis met mij dat dit weer gebeurd?  Na de vragen komen de tranen.  En ik geef me eraan over.  Als de tranen even hard uit je stromen als het bloed heb je trouwens geen keuze.  Na de woede-tranen volgen de stille tranen, je lichaam verlamd, en de tranen bengelen zachtjes naar beneden.  Ik heb ze laten komen, op een bankje op de dijk, kijkend naar de golven.  De zee doet dan wat ze kan.  Ze spoelt je tranen weg en geeft je terug moed.  Laat je weer vooruit kijken. Kalmeert je.

De tranen zijn weg nu.  De vragen zijn beantwoord, al is het niet op de manier dat ik had gedacht.  Ik moet gewoon blijven hopen en erin blijven geloven, met liefde.  Geloof, hoop en liefde, de clichés kloppen weeral.  Ik sluit graag af met een mooie spreuk, die nu wel van toepassing is en die me toch wel helpt: ‘Je mag even de moed verliezen, maar nooit de hoop!’.  En zo gaan we verder, vol hoop voor de volgende maand.


©, 2013, bam-to-be.blogspot.be

1 opmerking:

  1. Hey BAM in spe :), ik ontmoette je op een forum en je verwees me naar blog omdat we net hetzelfde meegemaakt hebben. Zwanger en 2 dagen later ineens niet meer :(! Pfffff, raar doet dat hé... Ik vind je blog hier geweldig en leer je ineens een beetje kennen. Als ik het goed begrijp ben je dus single en ga je er volledig voor. Je bent ondertussen 33, klopt dat? Ik vind het geweldig wat je gaat doen en enorm moedig, ik weet niet of ik dat alleen zou aandurven...
    Ik lees ook dat je toch al een tijdje aan het proberen bent. Van 2012 klopt dat? Hoeveel pogingen heb je zoal achter de rug?
    Ik vind je een geweldig sterke madam. Woon jij aan de zee?

    Ik vind je uitspraak hier wel mooi en zou er ook nog een aan willen toevoegen: 'vallen is niet erg, maar blijven liggen wel'. Je moet weer opstaan hé ;)! En we gaan er terug tegenaan hé!
    Veel succes meid!

    Sharon

    BeantwoordenVerwijderen