woensdag 2 oktober 2013

De eerste inseminatie

Zondag was het dan zover... De dag van de eerste inseminatie. Ik moet je wel niet zeggen dat ik met een klein beetje zenuwen wakker werd.  Zowat om de 5 minuten keek ik op mijn horloge om te zien of het nog geen tijd was om door te gaan. Deze keer hopelijk geen stress in het verkeer! Gelukkig lag ons hotel eigenlijk maar op 2 minuten van het UZ Gent.  Eens daar aangekomen was het nog even de weg zoeken, want vermits het zondag was, moesten we via een andere ingang dan gewoonlijk. Uiteindelijk kwamen we in de wachtzaal... Vol vrouwen die hoopvol aan het wachten waren.  Ik was stiekem toch wel blij dat ik een vriendin bij had zodat ik dat wachten niet alleen moest doen.  Na een kwartiertje kwam de dokter in de wachtzaal en riep mijn naam.  Het was zover....

Opgewonden en nerveus volgde ik hem in de behandelkamer.  Daar liet hij me eerst het buisje met het sperma zien, zodat ik kon controleren dat dit inderdaad mijn naam daarop was. Wat me wel enorm opviel was de hoeveelheid.  Dat leek echt niet zoveel, hopelijk genoeg zwemmertjes om hun werk te kunnen doen.  Ik deelde mijn bezorgdheid met de dokter, die me verzekerde dat het 'behandeld' was in het labo en daardoor minder leek, maar niet minder was. Oef!  Vervolgens mocht ik plaatsnemen op de stoel.  Het sperma wordt eigenlijk binnengebracht met een gewoon spuitje, waar een dun plastieken buisje aan vasthangt, ongeveer een 15 cm lang (Ja ja, nu was het écht 15 cm!).  De dokter bracht eerst een eendebek in en vervolgens dat spuitje, dat een beetje kriebelde, maar geen pijn deed.  Hij waarschuwde me dat ik een klein beetje krampjes kon voelen op het moment dat het vocht in me kwam, en inderdaad ik voelde kleine samentrekkingen.  Raar, want op de normale manier is dat nooit het geval, dacht ik toch.  Het zal misschien zijn omdat het sperma veel dieper wordt binnengebracht dan anders ooit mogelijk is.  Nadien wordt de stoel even gekanteld, kwestie dat de zwaartekracht ook een beetje meehelpt. En daar lag ik dan, een beetje trillend en beseffend dat het nu wel eens allemaal kon gebeuren, hopend dat dit inderdaad ook zo was.
'Je mag er niet vanuit gaan dat je meteen van de eerste keer zwanger bent' waarschuwde de gynaecoloog me 'maar je mag er ook niet vanuit gaan dat je nog niet van de eerste keer zwanger kán zijn.'  Met deze hoopvolle woorden werd ik terug gekanteld. Naar mijn gevoel veel te vlug.  Ik had daar, als het zou helpen, gerust nog een paar uur willen liggen met de voetjes omhoog.  Maar dat heeft blijkbaar geen zin... de zwemmertjes zijn op ongeveer 3 seconden waar ze moeten zijn.  Tot slot legde de dokter nog uit dat ik gewoon moet leven zoals anders, maar toch opletten met alcohol, rauwe groenten, rauw vlees en de kattenbak.

Terug in de wachtzaal kreeg ik een dikke knuffel van de vriendin die mee was en liepen we nadien terug naar de auto.
'Zal ik de zetel platleggen?' vroeg ze me
'Ze zeggen dat dit niet nodig is, maar ja...'  En hup, de zetel werd platgelegd.  Eens thuis heb ik ook nog eens de rest van de dag in de zetel plat gelegen, maar niet vooraleer ik eerst al mijn kaarsen had aangestoken.  Nu was het gewoon duimen en hopen.  En dat moet ik nu nog 10 dagen doen!  Het zullen nog een lange 10 dagen zijn.  Waarom kan je dat niet direct testen?  Gewoon uit de behandelkamer komen en meteen testen en bevestiging krijgen.  Die twee weken in het ongewisse is écht niets voor mij.  Maar ik ga ervan uit dat ik gewoon al zwanger ben en probeer mezelf zo goed mogelijk te verzorgen met vers eten en genoeg rust, in de hoop dat mijn lichaam zo sterk genoeg is om dat vruchtje door deze eerste moeilijke dagen te helpen.  En ondertussen, blijf ik toch kaarsen branden ook!

©, 2013, bam-to-be.blogspot.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten