woensdag 23 oktober 2013

Vruchtbare week



De vruchtbare dagen komen er zo stilletjes aan weer aan.  Ja… zo denk ik tegenwoordig… Je hebt de menstruatieweek (of zoals ik het noem de 'aperitiefkes-week'), de vruchtbare week en dan twee wachtweken. De vruchtbare week is het tofste en veruit ook het spannendste. Op de 10e dag van mijn cyclus heb ik telkens afspraak met mijn gynaecoloog om zo met een echo te kijken hoe het daar gesteld is met mijn ei’tjes.  Vol goede moed vertrok ik dus weer richting kliniek. 
‘Ik denk dat er een follikel (meer wetenschappelijke naam voor ‘ei’) van 14 mm is!’ zei ik opgetogen tegen de gyn.  Ik vind het namelijk leuk om met mezelf weddenschapjes af te sluiten hierover.  Het was echter wel eventjes zoeken. Er was er al eentje van 10mm, maar het baarmoederslijmvlies was al te dik voor maar een ei’tje van 10 mm. Verder zoeken dus… En daar was het dan ineens… een zwarte vlek (aka follikel of gewoonweg ‘ei’tje’) van 15 mm.  Ik berekende snel verder… Morgen 17 mm, overmorgen 19 mm, een halve dag later springt het en nog eens 24u later is het dan zover. 
‘Dus zaterdag is de volgende inseminatie?’ vroeg ik hoopvol. Hier had ik namelijk ook nog een weddenschapje met mezelf over lopen…
‘Ja, dat zal zoiets zijn’ zei de gyn.  Maar ik zal je overmorgen nog eens terugzien en dan bekijken we de evolutie.

Terug in het kantoor liet de dokter ook weten dat hij me deze maand ‘pregnyl’ wil geven.
‘Pregnyl?’
‘Dit is een spuit die je eisprong regelt. Bij inseminatie is timing heel erg belangrijk’ liet de gyn weten. ‘Door die spuit word je eisprong bepaalt op exact 36 uur later.  Het maakt ook je baarmoeder iets ontvankelijker waardoor de innesteling vlotter verloopt’
Waw! Wat een wonderspuit! Ongelooflijk wat men tegenwoordig al allemaal kan, bedenk ik me dan.

Ik verlaat de kliniek op wolkjes!  Mijn kansen zijn zowat verdubbeld deze maand!  Ten eerste omdat je nu eenmaal meer kans hebt dat het na 2 keer lukt dan dat het na de eerste keer lukt, en ten tweede krijg ik nog zo een extra hulpmiddeltje.  Het zal lukken deze keer! Ik voel het!

©, 2013, bam-to-be.blogspot.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten