vrijdag 10 januari 2014

Het is een wonder!



2014, een nieuw jaar, nieuwe kansen en een nieuwe start om er volledig voor te gaan, en ik ben weer vertrokken, vastberaden om nu zo vlug mogelijk zwanger te worden. Tijd dus om een versnelling hoger te gaan en mezelf dan ook alle hulpmiddelen geven die er zijn. Spijtig genoeg heb je zelf maar bitterweinig in handen als het op zwanger worden aankomt. Soms zou ik willen dat je zelf je kansen kan verhogen en dat je niet zozeer afhangt van het lot.

Ten eerste moet je natuurlijk een behoorlijke cyclus hebben (en liefst niet te lang), en ieder maand ovuleren, met andere woorden een ei’tje produceren.  Wat dat betreft doe ik het alvast supergoed! Gisteren ben ik, zoals gewoonlijk, naar de gynaecoloog geweest voor een echo en follikelmeting.  Er zat een mooi ei’tje klaar van bijna 16 mm. Ik heb dit geproduceerd op slechts 10 dagen, mooier kan niet. Ik heb hiervoor geen medicamenten nodig, dit gaat allemaal natuurlijk. Dus wat het ei’tje betreft zit ik al goed.  

Het tweede wat uiteraard van belang is, is de kwaliteit van het zaad.  Iets waar ik gewoon op moet vertrouwen en niets aan kan doen om het vooruit te helpen.  Ik ben ondertussen veranderd van donor. Bij de bijbestelling kon ik kiezen of ik verder wou met dezelfde donor of liever een andere wou. En vermits ik niet zo tevreden was van het vorige zaad heb ik toch maar een andere genomen. Misschien dat we ook gewoon geen goede match waren. Ik vertrouw er dus op dat deze nieuwe donor mij meer geluk zal brengen.  Het zaad wordt alleszins bewerkt, zodat enkel de beste zwemmertjes overblijven, dus wat dat betreft is ook hier alles zo ideaal mogelijk.

Wat het derde punt betreft, daar kunnen we wel in helpen. Dat is namelijk de timing. Met maar 1 écht vruchtbare dag in de maand komt het erop aan om je kans niet te missen. Met echo, ovulatietesten en bloedtesten wordt dit nauwkeurig bepaald. Helaas weet je pas 1 dag op voorhand de exacte dag.  Ik weet nu al (doordat ik zo regelmatig ben, weet ik dit al enkele weken) dat ik zondag of maandag inseminatie heb.  Maar ik zal pas zaterdag weten of het zondag is.  Dit is soms wel een beetje lastig, naar het werk toe. Zo vroeg de baas me om deze zondag uitzonderlijk te werken, iets waar ik geen duidelijk antwoord op kan geven. Ik weet pas zaterdag of ik zondag vrij ben. Als het maandag inseminatie zou zijn, is het wel handig dat ik zondag zou werken, dan kan ik maandag in recup nemen en moet ik me zo niet ziek melden of zo.  Ik heb dus gezegd dat ik een familiefeest heb. En zal ik morgen weten dat ik zondag vrij ben, dan laat ik de baas weten dat de moemoe ziek is en het familiefeest wordt uitgesteld.  Vervolgens laat ik ook al weten dat ik een klein verschot heb in mijn rug en dat ik maandag eventueel naar de kinesist moet, dit om zeker te weten dat mijn recup dan maandag is en niet dinsdag.  Zoals je merkt, het is een heel gedoe om dit allemaal te regelen op mijn werk, alleen al om deze reden zou het leuk zijn moest het nu toch vlug een keer raak zijn!

Een vierde punt wat ook zeer belangrijk is voor een eventuele conceptie, is je levensstijl.  Niet roken, niet overmatig drinken, gezond eten, genoeg nachtrust… kortom een beetje gezond leven. Ook hier kunnen we zelf iets aan doen en probeer ik zo goed mogelijk te scoren.  Ik ben gestopt met roken, probeer in de dagen voor inseminatie en de wachtweken zo voorzichtig mogelijk te zijn met alcohol en leef verder zo gezond mogelijk. Ik neem bovendien ook trouw mijn zwangerschapsvitamines. Toch vroeg ik me af of ik niet nóg iets kan doen en zo ben ik weer op zoek gegaan op google. Tijdens mijn zoektocht stootte ik op heel wat positieve verhalen over acupunctuur.  Dit zou namelijk helpen om de innesteling te bevorderen. Ik ben helemaal geen fervente aanhanger van de alternatieve geneeskunde, maar heb op dit vlak nu toch de houding van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.  En zo heb ik dinsdagavond een afspraak voor mijn allereerste acupunctuursessie. Ik hou jullie op de hoogte!

En dit brengt ons tot het vijfde en laatste punt… geluk!  Alles mag nog zo perfect zijn, toch heb je nog een flinke dosis geluk nodig om zwanger te worden en blijven.  Men noemt het niet voor niets een wonder…


©, 2014, bam-to-be.blogspot.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten